Tove Jansson tuli Vapaaseen Taidekouluun laajentamaan näkökulmaansa

Vuonna 1935 perustettu Vapaa Taidekoulu on ollut osa monen tunnetun suomalaisen taidemaalarin opintoja. Tove Jansson tuli ensin mukaan koulun croquis-iltoihin, joissa piirretään elävästä mallista nopeita, luonnosmaisia kuvia. Vuonna 1937 hän ilmoittautui koulun varsinaiseksi oppilaaksi.

“Hän halusi laajentaa näkökulmaansa”, kertoo Tove Janssonista elämäkerran kirjoittanut Boel Westin.

23-vuotias Jansson oli tuolloin jo valmistunut kahdesta oppilaitoksesta: Tukholman teknillisen koulun taideteolliselta linjalta ja Taideyhdistyksen piirustuskoulun eli Ateneumin maalarilinjalta.

Maalaus oli Janssonin intohimo, mutta opiskeluvuodet Ateneumissa olivat olleet vaikeita. 1930-luvun Suomen ahtaat taideihanteet ja koulun opetusmenetelmät eivät inspiroineet Janssonia. Kieliriidat vaikuttivat ilmapiiriin. Jansson myös koki, että naisopiskelijoita ei arvostettu yhtä paljon kuin miehiä.

Vuonna 1936 joukko maalariluokan opiskelijoita erosi koulusta, vuokrasi oman ateljeen ja perusti eräänlaisen oman vapaan taiteilijakollektiivin. Jansson kuitenkin palasi Ateneumiin myöhemmin.

Taideyhdistyksen piirustuskoulun vastapainoksi perustettu Vapaa Taidekoulu tarjosi myös Janssonille tilan, jossa hän saattoi työskennellä vapaammin ja ilman rajoituksia.

“Tämä aika oli osa hänen oppivuosiaan, mutta myös aikaa, jolloin hän alkoi vakiinnuttaa asemaansa maalarina. Hän etsi jatkuvasti uutta estetiikkaa ja näkökulmia. Hän työskenteli intensiivisesti”, Westin kertoo.

Koulun mallitunneilla Jansson maalasi mieluummin interiöörejä tai toisia opiskelijoita kuin itse mallia. Hän osallistui myös joulun alla Vapaan Taidekoulun myyntinäyttelyyn.

Kritiikki oli Vapaassa Taidekoulussa toisenlaista kuin se, mihin Jansson oli aiemmin tottunut.

”Hän oli onnellinen, koska häntä opetti esimerkiksi innostava ja kaikkia opiskelijoitaan kannustava Hjalmar Hagelstam”, Tuula Karjalainen kirjoittaa Janssonin elämäkerrassa.

Vapaa Taidekoulu, Tove Jansson ja Hjalmar Hagelstam liittyvät yhteen myös toisella tavalla.

Vapaa Taidekoulu aloitti toimintansa Hagelstamin torniateljeessa Kasarmikadun ja Ullanlinnankadun kulmassa. Tove Jansson sai tämän ateljeen käyttöönsä sodan lopulla. Siitä tuli hänelle hyvin tärkeä, ja se oli hänen käytössään koko hänen elämänsä ajan. Hjalmar Hagelstam kaatui sodassa.

Vapaa Taidekoulu oli perustettu Ranskassa opiskelleen Maire Gullichsenin aloitteesta. Kansainvälisyys oli alusta lähtien koulun perustava arvo, ja kansainvälisyys oli tärkeää myös Tove Janssonille.

Keväällä 1938 Tove Jansson suuntasi Ranskaan. Hän jatkoi taideopiskelujaan Pariisissa Atelier d’Adrien Holyssa ja maalasi Bretagnessa.

Sam Vanni (aiemmin Samuel Besprosvanni) maalasi Tove Janssonin muotokuvan 1935. Teos kuuluu Gösta Serlachiuksen taidekokoelmaan. Vanni työskenteli opettajana Vapaassa Taidekoulussa 1944–1956. Valokuva: Tomi Aho.

Lähteitä:
Karjalainen, Tuula: Tove Jansson – Tee työtä ja rakasta, Tammi 2013
Kruskopf, Erik: Kuvataiteilija Tove Jansson, WSOY 1992
Westin, Boel: Tove Jansson – Sanat, kuvat, elämä, Schildts & Söderströms, 2013

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissä!