Yksityiskohta Aki Turusen teoksesta Regina, Chinoiserie, 91cm x 86m, hopeakynä, mehiläisvaha ja öljyväri ikonipohjalle 2020, HUSin kokoelma, (kuva Jussi Tiainen).

Esittelyssä Vapaan Taidekoulun opettajat – Aki Turunen: “Tahtoisin aikamatkustaa Jan van Eyckin pajalle”

Vapaan Taidekoulun maalaustaiteen ja elävän mallin piirustuksen opettaja Aki Turusen mielestä opiskelijan pitää tutkia labyrinttia ja kulkea myös umpikujakäytäviä.

Mikä on tärkein asia, minkä olet itse oppinut taidekoulussa?
“Taiteen luominen on täynnä itseisristiriitojen vaalimista. Kun maalaan violettia, siitä tulikin keltaista. Pitää uskoa ja epäillä samaan aikaan, kuten Susanne Gottberg sanoi minulle opintojeni aivan ensimmäisellä työhuonekäynnillä alkusyksystä 2005.”

Mikä on tärkein asia, jonka haluat oppilaillesi opettaa?
“Koulussa opiskelijalle pitää antaa ravintoa hänen kasvaakseen taiteilijana omaksi itsekseen. Mutta mikä on tuo oma itse, kun se koko ajan kehittyy? Opiskelijan pitää tutkia labyrinttia ja kulkea viikkokaupalla myös umpikujakäytäviä.”

Kenen taidemaalarin oppilas olisit halunnut olla?
“Tahtoisin aikamatkustaa Jan van Eyckin pajalle. Olen vakuuttunut, että 1400-luvulla aika kulki eri vauhtia kuin nykyisin. Van Eyckin pajalla kivenlohkareita käännettiin niin perusteellisesti, että ne hioutuivat jalokiviksi.”

Mitkä tekniikat ovat sinusta tällä hetkellä kiinnostavimpia?
“Olen viehättynyt keltuaistemperasta ja kuivapastellista. Nykyajan suurikokoiset ikkunat ja keinovalon posotus luovat suotuisan estradin kummankin kiillottomuudelle. Barokin liejuisa, hartsimaisen kiiltävä öljymaali saattaa olla uhattuna.”

Aki Turunen, “Maria Imperatrix”, 2018
hopeakynä, mehiläisvaha ja öljyväri ikonipohjalle
65 cm x 54 cm
yksityiskokoelma
valokuva: Filippo Zambon

Aki Turunen

• Taidemaalari, kuvataiteen maisteri
  • Opiskeli Kuvataideakatemiassa ja Tanskan kuninkaallisessa taideakatemiassa maalaustaidetta 2005–2011
  • Syntynyt 1983
  • Työskentelee Helsingissä
  • Opettaa Vapaassa Taidekoulussa maalaustaidetta toisen vuosikurssin opiskelijoille, tekee lopputyöohjauksia ja opettaa iltaisin havaintopohjaista elävän mallin piirtämistä.

Aki Turunen Rooman Gianicolo-kukkulalla kuva: Aki Turunen

Artikkelisivun ylälaidan kuvassa on yksityiskohta Aki Turusen teoksesta Regina, Chinoiserie, 91cm x 86m, hopeakynä, mehiläisvaha ja öljyväri ikonipohjalle 2020, HUSin kokoelma. Kuva: Jussi Tiainen.

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissa!