Pauliina Turakka Purhonen

Esittelyssä Vapaan Taidekoulun opettajat – Pauliina Turakka Purhonen: “Tärkeintä oli oppia, että umpikujasta on ulospääsy”

Maalaustaiteen opettaja Pauliina Turakka Purhonen haluaa opettaa, että vierestä löytyy aina toinen tekijä, toinen näkijä, jonka tekemistä katselemalla voi oppia ja oivaltaa, silloin kun iskee sokeus tai uskonpuute oman työn suhteen.

Mikä on tärkein asia, minkä olet itse oppinut taidekoulussa?
“Tärkeintä oli oppia, että umpikujasta on ulospääsy. Maalaus ajautui lopputyövuoden aikana ja heti sen jälkeen yhä tiukempaan umpikujaan, josta löytyi yllättävä reitti väljemmille vesille: värilliset ommellut veistokset.”

Mikä on tärkein asia, jonka haluat oppilaillesi opettaa?
“Haluaisin opettaa, että vierestä löytyy aina toinen tekijä, toinen näkijä, jonka tekemistä katselemalla voi oppia ja oivaltaa, silloin kun iskee sokeus tai uskonpuute oman työn suhteen. Vieressä voi sijaita samassa luokassa, niin kuin koulussa, tai vuosisatojenkin takana sopivaan saumaan osuvan työn muodossa.”

Miksi sinä maalaat?
“Maalauksessa parasta on se, että (yleensä) kaksiulotteiselle pinnalle aukeaa jonkun ajatukset, ongelmat, ratkaisut ja tunteet – kaikki yhtä aikaa nähtäviksi. Ja näkymä säilyy, siihen voi palata aina uudelleen.”

“Maalarina se kyllä kieltämättä välillä hirvittää. Miettii, miksi siihen nahanriisuntarääkkiin lähtee, kun voisi paikkailla asioita veistoksilla. Kai se on se vauhdin hurma, ja se ettei itseään oikein pääse piiloon maalatessa, joka aina uudestaan vetää puoleensa.”

Kenen taidemaalarin oppilas olisit halunnut olla?
“Olisin erittäin mielelläni jonkun aikaa Rogier van der Weydenin oppilas.”

Mikä on parasta Vapaassa Taidekoulussa?
“Vapaa on pieni koulu, jossa kaikki tuntevat toisensa. On tärkeää, että maalausta voi oppia sellaisten ihmisten parissa, jotka tuntee ja joihin luottaa.”

Pauliina Turakka Purhonen työhuone

Pauliina Turakka Purhonen ompelee värillisiä veistoksia. Kuva työhuoneelta, työn alla “Syntiinlankeemus”. Tapani Kokko veisti teoksen puuosan. Kuva: Pauliina Turakka Purhonen.

• Kuvataiteilija
  • Opiskeli Kuvataidekatemiassa maalausta ja Kuopion käsi- ja taideteollisuusakatemiassa keramiikkaa
  • Syntynyt 1971
  • Työskentelee Helsingissä
  • Opettaa Vapaassa Taidekoulussa maalaustaidetta ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille.

Kuva: Veikko Björk

Artikkelisivun ylälaidan kuva Pauliina Turakka Purhosen työhuoneelta. Valmisteilla  “Syntiinlankeemus”, 2021. Tapani Kokko veisti puuosan. Kuva: Pauliina Turakka Purhonen

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissa!

Kiinnostuitko opinnoista Vapaassa Taidekoulussa?
Lue lisää kouluun hausta ja ilmoittaudu valintakurssille!