Yksityiskohta Mirva Niirasen teoksesta Tuonelan joutsen, 2020,130 x 130 cm, sektekniikka kankaalle

Lopputyönäyttely Vapaa ’21 esittelee 13 valmistuvaa taidemaalaria toukokuussa

Kolmentoista tänä keväänä Vapaasta Taidekoulusta valmistuvan taidemaalarin teokset valtaavat Kaapelitehtaan Puristamon 21.5.–6.6.2021 Helsingin Ruoholahdessa. Vapaa ’21 -lopputyönäyttelyn valmistelut ovat olleet täydessä käynnissä syksystä lähtien.

”Olen huomannut, että tämä luokka suhtautuu maalaukseen hyvin kokeilevasti, joten ainakin uskoisin sen näkyvän lopputuloksessa jollain lailla”, kertoo Vapaan Taidekoulun rehtori, taidemaalari Elina Merenmies.

Lopputyönäyttely järjestetään tänä vuonna valoisassa ja avarassa 475 neliön näyttelytilassa.

“Luvassa on ainakin hieman värillisiä seiniä valkoisten sijaan Teknoksen lahjoittamana”, vihjaa Merenmies.

Poikkeustilanteen vuoksi näyttely on mahdollisesti nähtävillä myös virtuaalisesti.

”Koronatilanteen vuoksi kartoitamme mahdollisuuksia järjestää näyttely myös verkossa. Pyrimme varmistamaan, että valmistuvien opiskelijoiden teokset saavat ansaitsemansa yleisön, vaikka rajoitukset olisivat voimassa vielä touko-kesäkuussa”, kertoo Vapaan Taidekoulun hallintojohtaja Meri Karppanen.

”Näemme tilanteessa myös uusia mahdollisuuksia – virtuaalisella näyttelyllä on mahdollisuus tavoittaa sellaistakin yleisöä kautta Suomen ja jopa globaalisti, jotka eivät normaalissakaan tilanteessa olisi lopputyönäyttelyä nähneet. Vaikka digitaalinen näyttely ei voi korvata maalausten aitoa näkemistä, on se silti askel entistä laajemman yleisön tavoittamiseen”, jatkaa Karppanen.

Lopputyönäyttelyssä Vapaan Taidekoulun nelivuotisen taidemaalarikoulutuksen läpikäyneet opiskelijat pääsevät esittelemään parasta osaamistaan.

Rehtori Elina Merenmies kertoo opiskelijoiden oppivan monenlaisia kuvataiteilijan ammatin kannalta oleellisia asioita myös näyttelyn järjestämisen myötä. “Valmistuvat opiskelijat saavat kokemusta siitä, miten toimia paineen alla näyttelyn lähestyessä. He oppivat, mitä vaikeuksia  – ja toisaalta mitä etua – odotuksista voi tulla työskentelylle. Toki he myös omaksuvat suuren määrän erilaisia organisointitaitoja yhteistyössä toistensa ja muiden näyttelyyn järjestämiseen osallistuvien tahojen kanssa.”

Vapaa ’21 lopputyönäyttelyä tukevat Cine Yugen, CoolHead, ETKO, Moomin Characters, Teknos ja Yön Sahaus.

Lisätietoja: Hallintojohtaja Meri Karppanen, meri.karppanen(at)vapaataidekoulu.fi

Artikkelikuvissa on valmistuvien opiskelijoiden töitä. Sivun ylälaidan kuvassa on yksityiskohta Mirva Niirasen teoksesta Tuonelan joutsen, 2020, 130 x 130 cm, sektekniikka kankaalle.

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä Facebookissa, Instagramissa ja LinkedInissa!

Kiinnostuitko opinnoista Vapaassa Taidekoulussa? Lue lisää kouluun hausta ja ilmoittaudu valintakurssille!