Vapaa syntyi taidemaailman voimanaisen tahdosta

Maire Gullichsen oli aikansa taidemaailman muutoksentekijä ja voimanainen.

Vapaa Taidekoulu syntyi Helsinkiin vuonna 1935 Maire Gullichsenin (os. Ahlström) ajatuksesta. Hän opiskeli Vapaassa ja toimi pitkään myös koulun johtajattarena.

Ranskassa opiskellut Gullichsen (1907-1990) oli aikansa suuri muutoksentekijä, taidemaailman voimanainen ja mesenaatti.

Ahlströmin teollisuussuvun tyttärenä hänellä oli varallisuutta, mutta myös päättäväisyyttä ja kykyä tehdä useita uudistuksia.

Gullichsen oli yksi Artekin perustajista ja Porin taidemuseo on myöhemmin perustettu hänen taidekokoelmansa ympärille.

Vapaassa Taidekoulussa opiskelleita tunnettuja naistaiteilijoita tai taidemaailman vaikuttajia ovat muun muassa Tove Jansson, Sigrid Schauman, Raili Tang, Eija-Liisa Ahtila ja Mari Sunna.

Maire Gullichen

Maire Gullichsen
Kuvan lähde: Valokuvaaja tuntematon / Kuvasiskot studio / Museovirasto, CC BY 4.0

Kuva: Anonymous Unknown author / Kuvasiskot studio / Museovirasto, CC BY 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/4.0>, via Wikimedia Commons

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä FacebookissaInstagramissa ja LinkedInissa!