Osa Kim Somervuoren teoksesta Natural concrete, 2020, akryyli, öljypastelli kankaalle, 169 x 120 cm

Esittelyssä Vapaan Taidekoulun opettajat – Kim Somervuori: “Jokainen minuutti, jonka käytät työskentelyyn, kehittää sinua”

Kuvataiteilija Kim Somervuori haluaa opettaa taidemaalariopiskelijolle erityisesti kaksi asiaa: työnteon ja piirtämisen tärkeyden.

Mikä on tärkein asia, minkä olet itse oppinut taidekoulussa
“Seminaarien tärkeyden olen ymmärtänyt vasta jälkeenpäin. On tärkeää keskustella teoksista muiden kanssa. On hyvä joutua perustelemaan valintojaan myös itselleen. Loputon prosessointi on tärkeää, jotta pystyy kehittymään tekijänä.

Mikä on tärkein asia, jonka haluat oppilaillesi opettaa?
“Työnteon ja piirtämisen tärkeys. Jokainen minuutti, jonka käytät työskentelyyn, kehittää sinua. Kukaan ei voi tehdä sitä puolestasi.”

Kenen taidemaalarin oppilas olisit halunnut olla?
On toki monia suosikkitaiteilijoita, on pysyvämpiä ja on ohimeneviä, mutta olen itseasiassa todella tyytyväinen opettajiini Kuvataideakatemiassa vuosina 2006–12. Sain hyvää opetusta monilta erityyppisiltä opettajilta.

“On tärkeää että opetus on monipuolista, tämän rikkauden olen tajunnut vasta jälkeenpäin.”

Mitkä tekniikat ovat sinusta tällä hetkellä kiinnostavimpia?
“Kaikki tekniikat kiinnostavat, ehkä uusin rakkaus on öljypastelli. Löysin öljypastellin noin viisi vuotta sitten.”

Kim Somervuori viimeistelemässä “Life is a huge sketch” -teosta. Teos on nähtävillä “Sininen planeetta” -näyttelyssä Keravan Taidemuseo Sinkassa 26.9.2021 asti, jos museo on auki. Kuva: Kim Somervuori

Kim Somervuori

• Kuvataiteilija, kuvataiteen maisteri
  • Syntynyt 1975
  • Opiskeli Kuvataideakatemiassa ja Tukholmassa Folkhögskolanissa maalaustaidetta 2005-2012
  • Työskentelee Espoossa
  • Opettaa Vapaan taidekoulun ensimmäisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille maalaustaidetta ja tekee myös lopputyöohjauksia

Kim Somervuori. Valokuva: Johan Entchev

Artikkelisivun ylälaidan kuvassa näkyy osa Kim Somervuoren teoksesta Natural concrete, 2020, akryyli, öljypastelli kankaalle, 169 x 120 cm.

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä FacebookissaInstagramissa ja LinkedInissa!