Lasse Määtän teos ”Kukko" rajattu

Everstin ja kukon aamupalahetki toi Lasse Määtälle voiton Vapaan Kuukauden maalaus -äänestyksessä

Opiskelijat valitsivat Vapaan Taidekoulun Kuukauden – ja samalla koko kevään – maalaukseksi Lasse Määtän teoksen ”Kukko”. Koronarajoitusten vuoksi teosäänestys on ollut tauolla koko kevätlukukauden, mutta nyt perinnettä päästiin taas jatkamaan.

”Maalaus pohjautuu katkelmaan Gabriel Garcia Marquezin romaanista Kukapa Everstille kirjoittaisi. Kohtauksessa Eversti leikkaa tappelukukolleen hedelmiä aamiaiseksi. Hänen vaimonsa haluaisi hänen myyvän kukon, mutta Eversti ei suostu, ollen vakaasti sitä mieltä, että kukko tulee vielä tuottamaan rahaa”, Lasse Määttä kertoo ja jatkaa:

“Olen itse kiinalaiselta horoskoopiltani myös kukko, ja horoskoopithan ovat maalauksen ohella ehkä eksaktein tapa analysoida ihmistä.”

Äänestyksen voittanut teos syntyi Vapaan Taidekoulun kurssityönä.

”Olen osallistunut kisaan monta kertaa ennenkin, ja oli kiva tulla valituksi, koska valinnan tekevät toiset oppilaat.”

Vapaan toisella vuosikurssilla opiskelevaa Määttää kiinnostaa tällä hetkellä muun muassa 1950-luvun amerikkalainen maalaustaide.

”Tykkään tehdä maalauksia useina kasautuvina ja osittain poispyyhittyinä kerroksina, ja eri suuntiinkin menevien ideoiden yhdistelminä.”

Määttä kertoo maalaavansa, koska se on hänelle luonteva väylä lähestyä maailmaa.

”Inspiraatio maalaamiseen tulee ensi sijassa jostain luomisen pakosta, ja visuaalisena esikuvana toimiva inspiraatio sitten muista maalauksista ja ympäröivästä maailmasta.”

“Yritän olla keskittymättä maalausprosessin aikana liian analyyttisesti teosten sisältöön. Jos maalauksen ja muun maailman välille alkaa vetämään liikaa yhtäläisyysviivoja, alkaa taiteen tekeminen tuntua vähän turhalta.”

Lasse Määtän teos "Kukko"

Lasse Määttä ja hänen teoksensa ”Kukko”, 2021, öljy kankaalle, 150 cm x 130 cm. Valokuva: Virppi Venell.

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä FacebookissaInstagramissa ja LinkedInissa!