Lopputyönäyttely Vapaa ’21 avoinna 22.5.–6.6. Kaapelitehtaan Puristamossa

MEDIATIEDOTE 11.5.2021

Vapaasta Taidekoulusta valmistuvat taidemaalarit valtaavat Kaapelitehtaan Puristamon 22.5. –6.6.

Vapaa ‘21 -lopputyönäyttely ensimmäistä kertaa koettavana myös virtuaalisesti

Suomen ainoan yksinomaan maalaustaiteeseen keskittyvän oppilaitoksen lopputyönäyttely järjestetään Helsingissä Kaapelitehtaan Puristamossa 22.5.-6.6.2021. Vapaa ‘21 on monipuolinen, rohkea ja värikäs katsaus siihen, miltä suomalainen taidemaalaus näyttää juuri nyt.

Vapaa Taidekoulu on kaikille hakijoille avoin taidekoulu, jonka nelivuotisesta koulutusohjelmasta valmistuu taidemaalarin ammattiin tänä keväänä 13 opiskelijaa: Arttu Hartikainen, Helena Kangas, Taru Kavonius, Anna-Stiina Korhonen, Anna Korpilinna, Marika Lahdenperä, Miisa Mäkeläinen, Riikka Mäkeläinen, Mirva Niiranen, Sara Rantanen, Satu Salomaa, Sanna Ulvila ja Jaakko Vallivaara.

Lopputyönäyttelyn kokoaa ja ripustaa Vapaan Taidekoulun rehtori, taidemaalari Elina Merenmies.

–Tämä vuosikurssi asennoituu maalaukseen kokeilevasti ja toisaalta ekspressiivisesti. Väriin ja sen ilmaisuvoimaan ja tehoon suhtaudutaan luokan oppilaiden keskuudessa myös hyvin vakavasti, ja olemmekin tekemässä väristä yhden tärkeän yhdistävän teeman näyttelyyn, Merenmies kertoo.

Vapaassa Taidekoulussa kohtaavat eri-ikäiset ja erilaisista taustoista tulevat ihmiset, joita yhdistää intohimo maalaustaiteeseen. Epävarman koronavuoden jälkeen on suuri ilo, että yleisölle avoin Vapaa ‘21 -näyttely pystytään järjestämään ajallaan.

– Näyttelyssä voi nähdä, miten eri tavoin pintaa ja maalia voi lähestyä. Näyttely antaa ilon aihetta ja laittaa pohtimaan vakavampiakin kysymyksiä. Kaikkea sitä, mitä juuri nyt saattaa tarvita, valmistuva opiskelija Marika Lahdenperä kertoo.

Valmistuville taidemaalareille lopputyönäyttely merkitsee opintojen huipennusta.

–Näyttely on myös jäähyväiset luokalle ja opiskeluajalle Vapaassa. Lopputyönäyttely on juhla maalaustaiteelle ja vastavalmistuneille maalareille, Anna-Stiina Korhonen kertoo.

Fyysisen näyttelyn lisäksi lopputyönäyttely on ensimmäistä kertaa nähtävillä myös virtuaalisesti – kaikkina aikoina ja kaikkialla.

–Toivomme, että virtuaalinäyttelyn avulla saamme valmistuvien opiskelijoidemme teoksille entistä enemmän huomiota, jota ne ilman muuta ansaitsevat, Vapaan Taidekoulun hallintojohtaja Meri Karppanen kertoo.

–Maalaus tulisi meidän mielestämme ensisijaisesti nähdä oikeasti eikä ruudulta, mutta kulunut vuosi on opettanut, ettei se aina ole mahdollista – ja silti ihmisten tarve nähdä taidetta säilyy.
Virtuaalinäyttely mahdollistaa täysin uusien kohderyhmien saavuttamisen – jopa ympäri maailmaa – ja kasvattaa samalla kuvataiteen saavutettavuutta kaikille.

–Lisäksi on mahtavaa olla kuvataideorganisaatioiden etulinjassa luomassa laadukas, digitaalinen kuvataidekokemus todella osaavan kumppanin, Virtual Art Galleryn kanssa, Karppanen sanoo.

–Haluamme tukea nuoria ja nousevia taiteilijoita tarjoamalla uusia esittämistapoja heidän taiteelleen. Ja haluamme tietysti itse nähdä uutta taidetta! kuraattori Aura Seikkula Virtual Art Gallerystä kertoo.

Virtuaalinäyttely toimii nettiyhteyden kautta mobiilisti ja tietokoneella, ilman applikaatioita tai latauksia. Näyttelyn voi kokea myös virtuaalilasein.

Vapaa Taidekoulu on perinteikäs, vuonna 1935 perustettu taidemaalaukseen keskittynyt oppilaitos Helsingin Kaapelitehtaalla. Vapaassa Taidekoulussa ovat opiskelleet muun muassa Carl Wargh, Tove Jansson, Sigrid Schauman, Unto Pusa, Sulho Sipilä, Rafael Wardi, Torger Enckell, Tor Arne, Carolus Enckell, Timo Valjakka, Raili Tang, Risto Suomi, Eija-Liisa Ahtila, Cris af Enehielm ja Mari Sunna.

Lisätiedot, haastattelu- ja kuvapyynnöt
Hallintojohtaja Meri Karppanen
meri.karppanen(at)vapaataidekoulu.fi

Lopputyönäyttelyn verkkosivut

Linkki virtuaalinäyttelyyn avautuu verkkoon 22.5.2021.

Vapaa ‘21 -lopputyönäyttely:
Kaapelitehdas, Puristamo
Tallberginkatu 1 C, 00180 Helsinki

Avoinna yleisölle joka päivä 22.5.–6.6. klo 11–18.