Arttu Hartikainen

– Mikä on ollut parasta Vapaassa Taidekoulussa?

– Parasta Vapaassa on ollut opetus, joka on ollut todella asiantuntevaa ja tukenut omaa polkuani maalarina. Sekä koulun pieni koko, pieni yhteisö on mahdollistanut tutustumisen muihin tekijöihin matalalla kynnyksellä.

Taiteilijaesittely

Arttu Hartikainen, 1988, Vantaa

“Ei ole mitään kiinnostavampaa kuin ihmisten yleinen outous: keinot toimia arjessa, sosiaaliset käytösmallit ja erilaiset tavat toteuttaa elämää.

Sama pätee ihmisen muokkaamaan ympäristöön. Joutomaat, repsottavat maalit, ruoste ja rapistuvat talot näyttäytyvät kiehtovampina kuin hoidetut puistot ja uudet lasitalot. Mitä hämärämpiin paikkoihin hakeutuu, sitä parempi mahdollisuus on yllättyä ja löytää jotain uutta niin ympäristöstä kuin itsestään.

Yliajattelu on pahin vihollisemme, se peittää rehellisyyden alleen. Maalaukset ei ole ikinä valmiita. Kyse on vain siitä, milloin saavuttaa pisteen, jossa pystyy elämään teostensa kanssa, hyväksymään ne sellaisinaan.

Ajatus täydellisyydestä tuntuu utopistiselta. Aivan kuin mikään vähempi ei riittäisi. Täydellisyys seisoo tuolla jossain yksin, sulkien kaiken muun ulkopuolelleen. Ihmisyys on pohjimmiltaan jatkuvaa tunnekuohua, tyytymättömyyttä ja kaaosta, kaukana harmoniasta.

Meidän tulisi vaalia tätä epäharmoniaa, nauttia siitä ja hyväksyä se. Nähdä siinä kauneus, inspiroitua siitä, kuvata sitä.”  – Arttu Hartikainen

Pajatso boys, 100cm x 150cm, muste & spraymaali / Payazzo boys, 100cm x 150cm, ink & spray paint, 2020

Tutustu Arttu Hartikaisen työhön: