Aïda Alliman -apuraha myönnetty Inkeri Halmeelle

Vuoden 2021 Aïda Alliman -apuraha on myönnetty taidemaalari Inkeri Halmeelle. Helsingissä asuva ja työskentelevä Halme (s. 1985) valmistui Vapaasta Taidekoulusta 2020.

“Apuraha mahdollistaa kokopäiväisen työskentelyn maalaamisen parissa seuraavien kuukausien ajan. Työskentelyn lisäksi katan apurahalla tulevien näyttelyiden kuluja”, Inkeri Halme kertoo.

Halme työstää tällä hetkellä teoksia tuleviin näyttelyihinsä, jotka ovat samalla hänen ensimmäiset yksityisnäyttelynsä valmistumisen jälkeen. Syksyllä hänen teoksiaan voi nähdä Berliinissä ja Helsingissä.  Näyttelyihin on tulossa sekä piirroksia että maalauksia.

Halme työskentelee pääasiassa öljymaaleilla ja -pastelleilla.

“Työskentelyni on tasapainottelua kaaoksen ja kontrollin välillä. Tämä näkyy usein myös teoksissani värikentissä, pinnoissa tai hahmoissa. Maalaamisen ohella piirrän paljon, ja nopeasti. Nopea työskentely auttaa minua päästämään irti tavoitteista ja odotuksista, miltä taiteeni tulisi näyttää. Rennompi ilmaisu on tuonut teoksiini mukaan myös humoristisia ja leikkisiä elementtejä.”

Halme ja hänen vuosikurssinsa valmistuivat Vapaasta poikkeuksellisessa tilanteessa.

“Valmistuminen koronavuonna oli todellinen antikliimaksi kovalle lopputyörutistukselle”, Halme toteaa.

“Opintojeni aikana löysin hyvän maalausrutiinin, ja on ollut todella tärkeää pitää siitä kiinni pandemian aiheuttaman epävarmuuden keskellä. Apuraha ja tulevat näyttelyt tuovat ihanaa varmuutta ja luottamusta tulevaisuudesta. Olen erittäin kiitollinen tästä mahdollisuudesta.”

Vermeeriana-säätiö myöntää vuosittain Aïda Alliman -apurahan 30–50-vuotiaalle Vapaasta Taidekoulusta valmistuneelle taiteilijalle. Apuraha on suuruudeltaan 20 000 Sveitsin frangia, eli noin 18 400 euroa.

Apurahaa voi saada taiteelliseen työskentelyyn sekä näyttelyn järjestämiseen. Sitä voi käyttää myös henkilökohtaisten elinkustannusten kattamiseen.

Apurahan ovat saaneet aiemmin Enoch Bergsten (2020), Pauli Tapola (2019), Verna Joki (2018), Susanna Vuorio (2017) ja Aino Salmi (2016).

Vuoden 2022 Aïda Alliman –apurahan haku avautuu maaliskuussa.

Inkeri Halme. Valokuva: Olli-Pekka Pesonen

Vuoden 2021 Aïda Alliman -apurahan saaja taidemaalari Inkeri Halme työhuoneellaan. Valokuva: Olli-Pekka Pesonen.

Tutustu Inkeri Halmeen teoksiin Instagramissa.

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä FacebookissaInstagramissa ja LinkedInissa!