Esittelyssä Vapaan Taidekoulun opettajat – Camilla Vuorenmaa: “Olen tottunut katsomaan ihmistä tarkkaan ymmärtääkseni, mitä he ajattelevat”

Kuvataiteilija Camilla Vuorenmaa haluaa painottaa kirjoittamisen ja keskustelun merkitystä taideopetuksessa. Hänelle oli opiskellessa kaikkein vaikeinta sanallistaa omia ajatuksia omista teoksista.

Mikä on tärkein asia, minkä olet itse oppinut taidekoulussa ja minkä haluat oppilaillesi opettaa
Sisällöllisen puolen syventämistä kirjoittamisen ja keskustelun kautta sekä käytännön pärjäämistä kuvataiteilijana. Näitä kahta asiaa olen koettanut painottaa opetuksessani rinnakkain. Minulle itselleni oli opiskellessa kaikkein vaikeinta sanallistaa omia ajatuksia omista teoksista, enkä kokenut sitä tarpeelliseksi. En ymmärtänyt sen tärkeyttä. Kun vihdoin sain pakotettua itseni kirjoittamaan, huomasin, että omista teoksista kirjoittaminen ja niiden pohtiminen edisti itse työskentelyä ja toi siihen uusia tasoja. Käytännön puolella tarkoitan toimimista arjessa kuvataiteilijana, näyttelyn järjestämiseen liittyviä käytäntöjä, työhuoneen rutiinien merkitystä, apurahojen hakua ja niin edelleen.”

Miksi sinä maalaat?
“Koska en voi muutakaan, se on sisäinen pakko. Sanoin noin seitsemänvuotiaana koulussa ensimmäisen  kerran, että minusta tulee taiteilija, vaikken edes suunnilleen tiennyt, mitä se tarkoittaa. Olisiko se sellainen sisäänrakennettu tapa katsoa maailmaa, joka on vienyt mennessään. Toisaalta en ole jättänyt mitään takaportteja itselleni, olen aktiivisesti tehnyt muitakin töitä, mutta en ole halunnut niissä yletä tai muuta sellaista. Kutsun itseäni kuvataiteilijaksi, vaikka identifioidun lähimmin maalaukseen, jos täytyy valita. Maalaaminen yhdistyy minulla muun muassa pohjamateriaalin työstöön kaivertamalla ja maalaamisen yhdistämiseen muihin tekniikoihin, valoihin ja tiloihin. Työskentelen hyvin fyysisesti, ja teen suurikokoisia teoksia ja installaatioita. Jollain lailla tavoittelen jatkuvasti tilaa, jossa katsoja menee sisälle maalaukseen.”

Mitä taidemaalaus sinulle merkitsee?
Taidemaalaus on kuvataiteen kuninkaallislaji, ikivanha ja äärimmäisen vaikea toteuttaa kaikessa näennäisen yksinkertaisessa kaksiulotteisuudessaan. Paikallaan oleva kuva, joka magnetisoi ympäristönsä. Hyvä maalaus saa minut helposti kyyneliin, ja rinnasta vähän ahdistaa hyvällä tavalla. Ja sitten se rassaa aivoja: joka kerta tulee jokin uusi oivallus, kun sitä katsoo.”

“Näkee hyvin nopeasti, onko lopputulosta tehty ajatuksella, rinnastaen taidehistoriaan tai oman ajan ilmiöihin ja niin edelleen. Ammattilaiset erottuvat.”

“Sinänsä minusta on hyvin tärkeää, että taidetta tehdään myös ihan vaan tekemisen ilosta. Uskon, että ei olisi niin paljon väkivaltaa, jos kaikki tekisivät harrastuksenaan jotakin luovaa ja toteuttaisivat itseään muun elämän ohella.”

Mistä saat itse inspiraatiota maalaamiseen?
“Niitä asioita on paljon, mutta esimerkiksi populaarikulttuuri, kauhuelokuvat, sadut tai urbaanit legendat, eläimet, hautausmaat, perhedraamaelokuvat ja eri alojen ammattilaisten elämäkertakirjat inspiroivat minua. Niissä ilmenevät historian toistamat kaavat ja toisaalta muuttuva arvomaailma kiehtovat minua. Yhtenä alueena minua kiinnostavat kertomukset ja kertojat tarinoiden taustalla. Tiettyjä ammatti- tai arvoryhmiä (esimerkiksi urheilijat, sirkustaiteilijat, kalastajat ja viimeisimpänä spiritualistit) tarkkailemalla olen pyrkinyt kuvaamaan sosiaalisia hierarkioita, ryhmittymistä ja ryhmädynamiikkaa.”

“Olen ajatellut, että sekä kansallinen että perhetaustani ehkä vahvistaa tätä pyrkimystä. Hiljaisen maan kasvattina ja ongelmaisessa perheessä kasvaneena olen tottunut katsomaan ihmistä tarkkaan ymmärtääkseni, mitä he ajattelevat. Enimmäkseen olen kuvannut hahmot itsekseen, keskittyneenä johonkin toimintaan tai pysähtyneenä sen äärelle.

Camilla Vuorenmaa, Farkkumeedio

Camilla Vuorenmaa, Farkkumeedio, 2020, sekatekniikka: maalaus ja kaiverrus puulle, 115 cm x 120 cm. Valokuva: Jussi Tiainen.

Camilla Vuorenmaa

• Kuvataiteilija
  • Syntynyt 1979
  • Opiskeli Kankaanpään taidekoulussa 1999-2000 ja Kuvataideakatemiassa 2000-2005.
  • Asuu ja työskentelee Helsingissä
  • Toimii Vapaassa Taidekoulussa kolmannen vuosikurssin vastuuopettajana yhdessä Jukka Korkeilan kanssa. Palaa syksyllä töihin Vapaaseen Taidekouluun vanhempainvapaan jälkeen.

Camilla Vuorenmaa

Camilla Vuorenmaa. Valokuva: Leena Ylä-Lyly.

Artikkelisivun yläreunan kuva: Camilla Vuorenmaa. Valokuva: Leena Ylä-Lyly.

Seuraa Vapaan Taidekoulun kuulumisia FacebookissaInstagramissa ja LinkedInissä!