Kuva Virppi Venell.

Vapaa ’21 -lopputyönäyttely jatkaa elämäänsä virtuaalisena

Vapaa ’21 -lopputyönäyttely päättyi 6.6. Kaapelitehtaan Puristamossa, jossa 13 valmistuvaa taidemaalaria esitti töitään. Näyttelyssä vieraili koronarajoituksista huolimatta satoja ihmisiä. Näyttely on edelleen kokonaisuudessaan nähtävillä Virtual Art Galleryn tuottamassa näyttelyssä verkossa.

“Toivomme, että virtuaalinäyttelyn avulla saamme valmistuvien opiskelijoidemme teoksille entistä enemmän huomiota, jota ne ilman muuta ansaitsevat. Suomen ainoana nimenomaan maalaustaiteen opetukseen keskittyvänä taidekouluna meidän lopputyönäyttelymme on tärkeä katsaus siihen, miltä suomalainen maalaus näyttää nyt, ja miltä se ehkä lähitulevaisuudessa tulee näyttämään”, sanoo Vapaan Taidekoulun hallintojohtaja Meri Karppanen.

“Virtuaalinen näyttely mahdollistaa täysin uusien kohderyhmien saavuttamisen jopa ympäri maailmaa. Se on tärkeä askel niin koulun kuin sieltä valmistuvien taidemaalarien tekemän työn näkyvyyden kannalta. Lisäksi on mahtavaa olla kuvataideorganisaatioiden etulinjassa luomassa laadukas, digitaalinen kuvataidekokemus todella osaavan kumppanin, Virtual Art Galleryn kanssa”, Karppanen jatkaa.

Karppanen arvioi, että virtuaalinäyttely saattoi tuoda fyysiseenkin näyttelyyn kävijöitä, koska Puristamon näyttelystä viestiminen rinnakkain virtuaaliversion kanssa luonnollisesti vaikuttavaa. Nyt Puristamon näyttelyn päätyttyä on hienoa, että Vapaa ’21 elää edelleen, vaikkei kokemus tietokoneen tai mobiililaitteen ruudulla toki ole aivan sama asia.

“Maalaus tulisi meidän mielestämme ensisijaisesti nähdä oikeasti eikä ruudulta, mutta kulunut vuosi on opettanut, ettei se aina ole mahdollista – ja silti ihmisten tarve nähdä taidetta säilyy. On hienoa, että taiteen perinteisen näkemisen rinnalla innovoidaan näin laadukkaita vaihtoehtoja.”

Astu sisään virtuaaliseen taidenäyttelyyn.

Virtuaalinäyttely on kaunis ja vaikuttava kokemus, jossa on vaivatonta keskittyä itse teoksiin. Digitaalisesta ympäristöstä on poistettu kaikki reaalimaailman häiriötekijät, siellä vallitsee täydellinen rauha ja harmonia, ja näyttelyyn saa tutustua yksin, mistä päin maailmaa tahansa, milloin vain.

“Vaikka koronarajoituksia nyt puretaan ja palaamme pian normaalimpaan elämään, en usko, että tarve nähdä, kokea ja kohdata etänä poistuu mihinkään. Olemme iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan näyttelykokemuksen niillekin, joilla ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta tulla Helsinkiin Kaapelitehtaalle näyttelyä katsomaan. Se joukko on tietenkin ollut olemassa aina, jo ennen koronaa, eikä ole poistumassa mihinkään, vaikka viruksesta päästäisiin. On hienoa, että kasvatamme omalta osaltamme kuvataiteen saavutettavuutta kaikille”, Karppanen päättää.

Kiitos kaikille Vapaa ’21 -lopputyönäyttelyssä vierailleille!

Haluamme kiittää myös kumppaneitamme, jotka mahdollistivat upean näyttelyn toteuttamisen Puristamoon sekä verkkoon. Kiitämme myös Anita Snellmanin säätiötä seitsemän valmistuvan opiskelijamme palkitsemisesta stipendillä.

Tärkeimpänä kaikista; onnittelemme valmistuneita taidemaalareita, joiden neljän vuoden uurastuksen tulos Vapaa ’21 on.

Lue lisää valmistuneista taidemaalareista.