Maria Sorjosen Metsänpeitto II on Kuukauden maalaus: uskomusperinteen ilmiössä ihminen tulee osaksi metsää, eikä löydä enää pois

Vapaan opiskelijat valitsivat Kuukauden maalaukseksi Maria Sorjosen öljyväriteoksen. Suomalaisten kansantarujen inspiroima maalaus Metsänpeitto II liittyy suomalaisen uskomusperinteen ilmiöön, jossa ihminen luonnossa liikkuessaan joutuu ikään kuin metsän peittämäksi, Sorjonen kertoo.

“Ajatus maalauksen takana syntyi vuonna 2019, kun aloin työstämään maalauskokonaisuutta suomalaisten kansantarujen inspiroimana. Kokonaisuuden – kuten tämänkin maalauksen – teemana oli itse ja sen menettäminen. Itsen ajateltiin olevan osa ihmisen sielua, joka oli olemassa ruumiista riippumattomana ja saattoi ilmetä kehon edellä kulkevana etiäisenä. Itse oli ihmisen psyyke ja määritti henkilön persoonallisuuden. Sen saattoi menettää jonkin traumaattisen kokemuksen tai rikotun valan seurauksena. Tällöin ihmisestä tuli itsetön: merkityksen kadottanut tyhjä kuori”, Sorjonen kuvaa.

Lokakuun Kuukauden maalaus Metsänpeitto II liittyy nimensä mukaisesti suomalaisen uskomusperinteen ilmiöön, jossa ihminen luonnossa liikkuessaan joutuu ikään kuin metsän peittämäksi.

“Tuttu metsä tuntuu vieraalta, eikä sieltä löydä enää pois. Muut metsässä liikkuvat henkilöt eivät myöskään näe taikka kuule metsänpeittoon joutunutta, vaan hän voi näyttäytyä muille esimerkiksi kivenä tai kantona. Olen versioinut maalausta pääni sisässä useamman vuoden ja sen vuoksi itse maalausprosessi oli tehokas. Lähestyvällä näyttelylläkin oli varmasti oma vaikutuksensa työn etenemiseen.”

Kolmannen vuosikurssin opiskelija Maria Sorjosella on näyttely Vapaan Taidekoulun omassa Galleria Vaagassa 21.3.–10.4.2022.

“Tällä hetkellä keskityn tulevaan näyttelyyn, enkä katso vielä kovin pitkälle tulevaisuuteen.”

Sorjonen on syntynyt Lappeenrannassa vuonna 1994. Hän kertoo työskentelevänsä pääosin öljymaaleilla kovalevylle tai kankaalle.

“Nautin väripohjista, joissa voin jättää pohjan väriä näkyviin. Värit ja maalausprosessin aikana tapahtuvat valinnat tapahtuvat yleensä intuition kautta. Tarvitsen kuitenkin selkeän ajatuksen voidakseni aloittaa työskentelyn. Maalaus rakentuu usein kuin omaa elämäänsä elävä, hallitsematon palapeli. En kuitenkaan halua ilmaista liian selkeästi maalauksen tarkoitusta, koska siitä menetetään jotain, kun sen tarkastelijat eivät saa tulkita sitä vapaasti”, Sorjonen toteaa.

“Maalatessani tutkin oman elämäni tapahtumia, hataria muistoja, tunteita, jotka mieleni yrittää piilottaa itseltään. Selaan muiden ihmisten ja sukulaisten vanhoja valokuva-albumeita. Haluan varastaa heidän muistonsa ja tehdä niistä omiani, ottaa ne pois kontekstistaan ja rakentaa ne itse uudelleen. Inspiroidun luonnosta ja kansantaruista – mietin kuinka tulkita niiden kautta maailmaa tässä hetkessä. Muita inspiraationlähteitä ovat maaginen realismi kirjallisuudessa ja yllättävät kauniit väriyhdistelmät katukuvassa”, Sorjonen kertoo.

Maria Sorjonen ja hänen teoksensa Metsänpeitto II, 2021, öljy levylle, 152 x 129 cm. Valokuva: Virppi Venell.

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä FacebookissaInstagramissa ja LinkedInissa!