Inkeri Halme

s. 1985, Salo

Inkeri Halmeen maalaukset tuntuvat käsittelevän näkemisen ja sen ymmärtämisen logiikkaa. Milloin ja mistä representaatio saa alkunsa ja milloin symboli syntyy, tuntuu Halme kysyvän teos teokselta. Hänen teoksensa käsittelevät jotakin katsomisen reunaehtoja, joista tulee katsomiskokemuksen keskeisin, ehkä kuitenkin aina pakeneva, luonnehdinta.

Inkeri Halmes målningar verkar handla om själva seendet och den logik som styr förståelsen av det vi ser. Verk efter verk frågar hon sig hur representation uppstår och när symbolen föds. Hennes verk behandlar seendets minimikrav, som i egenskap av det mest centrala och ändå undflyende får karakterisera upplevelsen av att se.

– Juha-Heikki Tihinen

”Se on omakuvani, eikä se
muistuta minua tippaakaan.
Älä kuvittele, että maalaan
mitään maisemia tai ihmisiä.
Olen taiteilija – voilà tout!”
– Lainaus Antonia Ringbomin ohjaamasta draamadokumentista taiteilija Ellen Thesleffistä, Jag söker solen, 1990.

”Det är mitt självporträtt, och det
påminner inte alls om mig.
Tro inte, att jag målar
landskap eller människor.
Jag är konstnär – voilà tout!”
– Citat från Jag söker solen (1990), en dramadokumentär om Ellen Thesleff av Antonia Ringbom.

”It’s a portrait of me, and it
doesn’t resemble me one bit.
Don’t imagine that I paint
Landscapes or people at all.
I’m an artist – voilà tout!”
– From “Jag söker solen” (1990), a drama documentary about the artist Ellen Thesleff directed by Antonia Ringbom.

Inkeri Halme, Vaarallinen juhannus, 2020, öljymaali ja öljypastelli kankaalle, 150 x 170 cm

.

Lisää taiteilijasta | Mer om konstnären | More about the artist:

Inkeri Halme Instagram

Kiitos | Tack | Thank you