Kaisla Pohjalaisen näyttely Galleria Vaagassa 21.11. asti

Kaisla Pohjalainen | Sight=Touch
1.11.-21.11.2021 | Galleria Vaaga

“Katsominen ja koskettaminen.

Kun pari kuukautta sitten koitin lukea paljon taidehistoriaa, pakata sitä päähäni, törmäsin katkelmaan Cézannesta. Merleau-Ponty kirjoitti 1945: ”He wanted to see and sense the objects he was painting, rather than think about them. Ultimately, he wanted to get to the point where ’sight’ was also ’touch’”.

Tapani maalata on aivan eri kuin Cézannen, mutta ajatus siitä, että maalauksessa ei ole kyse vain näkemisestä, vaan, aivan totta, sen kuvaamisesta, millä ei ole koteloa, esineisiin latautuneiden ominaisuuksien kuvaamisesta. Oli se sitten väriä, valoa, lämpötilaa tai tunnetilaa. Tällä tavoin yritän tehdä intiimejä, lähelle tulevia maalauksia. Muuntelemalla sitä tilaa, jossa maalaukset on, olen halunnut myös herätellä tuntoaistia aivan konkreettisesti. Täydellisen ”neutraalin” galleriatilan sijaan haluan, että tilassa tapahtunut haksahdus täydentää maalauksia ja niiden kokemista.

Kuvaan väreillä tunnetta, joka on kiinnittynyt ihmisestä ulos. Ajattelen, että värien kantamat sisäänrakennetut vaikutelmat kertovat yhtä paljon kuin maalauksen muoto tai sisällöllinen taso. Harald Arnkilin sanoin: ”Värit ovat jollain tavoin esiverbaalinen, tietoisuuden ohi suoraan psyyken sisimpään vaikuttava ilmiö”.

Maalauksissani esineistä tulee psykologisia ja elollisia. Pidän paljon Morandin maalauksista, koska ajattelen että niissä tapahtuu jotain samankaltaista, esineisiin latautuu valtava katseen paino. Miten elävä ja riivattu voi hänen käsissään olla esine. Ne heijastavat takaisin ihmisyyden yhtä hyvin kuin jos kohteena olisi joku elävä. Maalaan kummittelevan tilan, johon tunteet ovat pudonneet ja imeytyneet sisään, ne rehottavat kuin rikkaruoho. Kiemurtelevia, kasvavia ja autonomisia, mutta minusta syntyneitä.”

“Love has gone and left me, — and the neighbors knock and borrow,
And life goes on forever like the gnawing of a mouse, —
And to-morrow and to-morrow and to-morrow and to-morrow
There’s this little street and this little house.” – Edna St. Vincent Millay

Teksti Kaisla Pohjalainen

Avoinna / Öppet / Open: 1.11.-21.11.2021
Avajaiset maanantaina 1.1.2021 klo 17.

Ma–su / Mån-Sön / Mon-Sun 9–20

Galleria Vaaga | Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, E-porras, 4. krs. / E-trappan, 4. vån. / Staircase E, 4th floor

Sisäänpääsy D-portaan kautta / Inträde via D-trappan / Entrance from staircase D

Vapaa pääsy / Fritt inträde / Free entrance