Yksityiskohta Johanna Lindholmin teoksesta Suotanssi

Kuukauden maalaukset nähtävillä Vapaan Taidekoulun aulassa

Loppuvuoden Kuukauden maalauksina nähdään jaetulla sijalla neljännen vuosikurssin opiskelijoiden Johanna Lindholmin Suotanssi ja Jussa Pennasen Naamiaisten jälkeen: Mitä jos kertoisin että olenkin oikeasti lisko? Maalaukset ovat nähtävissä aulassamme loppiaiseen asti.

Johanna Lindholm (s. 1992, Porvoo) kertoo teoksensa taustoista:

“Suotanssi-maalauksen maalasin lokakuussa 2021. Olen kesän ja syksyn ajan kamppaillut oman kädenjäljen kanssa ja etsinyt punaista lankaa omaan työskentelyyni. Tuntuu, että on tarve löytää jonkinlainen ydin omaan tekemiseen ja etsiä kypsempää ja keskittyneempää tapaa työskennellä. ”Suotanssi” on eräänlainen tietoinen askel siihen suuntaan ja kypsyyskriisin keskeltä pusertunut hedelmä.”

Lindholm sanoo olevansa nopea ja joskus malttamaton maalari, mutta toisaalta viehättynyt pikkutarkasta yksityiskohtaisuudesta.

“Ihmisfiguuri, iho ja anatomia haastaa minua keskittymään ja tekemään kerroksellisia, aikansa ottavia pintoja. Kurinalaisuus ja maalaukselle tilan antaminen tekee minulle hyvää ja kouluttaa minua rauhoittumaan.”

“En halua kuitenkaan työstää kaikkia pintoja liikaa, haluan antaa maalausaineiden ja värien puhua omaa kieltään ja toimia kurittomina ja vapaina. ”Suotanssissa” olen hakenut tasapainoa kaikkien näiden elementtien äärellä.”

“Taiteilijana olen se mitä olen muutenkin, eli keskeneräinen, voimakastahtoinen, intohimoinen ja neuroottinen, en osaa sanoa itsestäni sen kummempaa. Ammattiin valmistun keväällä 2022 ja sitten minulla on paperi joka kertoo että olen maalari. Se on ihan hauska juttu.”

Neljännen vuosikurssin opiskelija Johanna Lindholm ja akryylimaalaus Suotanssi. Valokuva Virppi Venell.

Kerromme pian lisää Jussa Pennasesta ja toisesta Kuukauden maalauksesta!

Jussa Pennanen ja öljymaalaus Naamiaisten jälkeen: Mitä jos kertoisin että olenkin oikeasti lisko? Valokuva Virppi Venell.