Yrkeshögskolan Novia ja Vapaa Taidekoulu aloittavat yhteistyön

Vapaa Taidekoulu ja Novia näkevät monia uusia yhteistyömahdollisuuksia kuvataiteen alalla.

Yrkeshögskolan Novia ja Vapaa Taidekoulu ovat solmineet uusia yhteistyömahdollisuuksia avaavan kumppanuussopimuksen. Helsinkiläinen Vapaa Taidekoulu on tunnettu yksityinen ja riippumaton taidekoulu, joka edustaa ainutlaatuista taiteen erikoisopetusta Suomessa. Novia on Suomen suurin ruotsinkielinen ammattikorkeakoulu, jolla on toimipisteet Vaasassa, Turussa, Raaseporissa ja Pietarsaaressa.

Ensi vuoden alusta lähtien Vapaan Taidekoulun opiskelijoilla on mahdollisuus kartuttaa Novian avoimen ammattikorkeakoulun opintopisteitä omia taidemaalariopintojaan suorittaessaan. Opinnot tulevat siten hyväksi luetuiksi, mikäli opiskelija myöhemmin täydentää opintojaan Novian ruotsin- tai englanninkielisissä kuvataiteen koulutusohjelmissa. Tulevaisuudessa kumppanuus voi avata mahdollisuuksia myös uudenlaisille yhteistyö- ja koulutusprojekteille.

Vapaa Taidekoulu on vakiintunut toimija Suomen kuvataiteen kentällä ja Novia tarjoaa laajan koulutusohjelmavalikoiman taiteen ja kulttuurin aloilta. Kumppanuus mahdollistaa erilaisten näyttelyiden ja muiden taideprojektien tuottamisen yhdessä ja siten vahvistaa niin kotimaista kuin pohjoismaista yhteistyötä kuvataiteen alalla. Edellytykset koulutuksen laadun vahvistamiselle kasvavat erilaisten toimijoiden yhdistäessä voimansa.

”Odotan innolla alkavaa yhteistyötä. Vapaan Taidekoulun vahvuuksiin kuuluvat laaja opettajaverkosto, joka muodostuu omalla urallaan aktiivisista, arvostetuista kuvataiteilijoista; sekä oppilaitoksen pitkät perinteet ja siellä aiemmin opiskelleiden, tunnustettujen kuvataiteilijoiden joukko”, sanoo Yrkeshögskolan Novian rehtori Örjan Andersson.

”Vapaa Taidekoulu on perustamisestaan 1930-luvulta lähtien ollut monikielinen ja kansainvälinen, joten pohjoismaista yhteistyötä vahvistava kumppanuus juuri Novian kanssa on meille luontevaa”, sanoo Vapaan Taidekoulun rehtori Elina Merenmies.

”Meille tärkein asia on mahdollistaa täysipäiväinen maalauksen opiskelu, ja tätä tavoitettamme kumppanuus vahvistaa: opiskelijoillemme syntyy uusia etuja, kun opintoja voi jatkossa hyväksi lukea mahdollisissa jatko-opinnoissa ja valmiutemme erilaisten projektien tuottamiseen kasvavat – mutta opetusohjelmaamme ei tarvitse millään tavoin muuttaa. Oppilaamme jatkavat hienoa, keskittynyttä maalaamista Helsingin Kaapelitehtaalla parhaiden opettajien johdolla”, Merenmies toteaa.

Lisätiedot:
Yrkeshögskolan Novia
rehtori Örjan Andersson, puh. 050 527 2286

Vapaa Taidekoulu
rehtori Elina Merenmies, puh. 040 1655 609
hallintojohtaja Meri Karppanen, puh. 040 922 3171

Valokuva: Virppi Venell

Kuvassa Novian Örjan Andersson sekä Vapaan Taidekoulun Meri Karppanen ja Elina Merenmies.

Läs pressmeddelandet på svenska: Yrkeshögskolan Novia och Fria Konstskolan inleder samarbete

Read the press release in English: Novia UAS and Free Art School in Helsinki start a new cooperation