Kahden välillä – Eero Kalervon näyttely Galleria Vaagassa

Vapaan Taidekoulun kolmannen vuosikurssin opiskelijan Eero Kalervon näyttely Galleria Vaagassa aukeaa tiistaina 15.2.

Kahden välillä

Näyttelyssä on maalauksia viimeisen vuoden ajalta. Tuona aikana minua on kiinnostanut erityisesti maalaus tekona tai tapahtumana. Mitä erilaisia mielenkiintoisia lähtökohtia maalaamiseen voisi löytyä sen sijaan, että vain suunnittelisi ja/tai toteuttaisi jonkin kuvan? Miten maalaus olisi kiinni ympäröivässä maailmassa?

Yksi hyvä tapa tähän on ollut maalata havainnosta. Kun maalaa havainnosta eli mallista suoraan, tekeminen on heti ikään kuin vastaamista. Edessä aukeava näkymä asettaa jotkut raamit, joita seurata, mutta jättää aina tilaa myös itseilmaisulle. Mietin usein, että tässä on jokin yhteys jazz-musiikkiin: pitää kuunnella tarkasti muita, ympäristöä, mutta löytää hetkessä omat, juuri sillä hetkellä toimivimmat ratkaisut.

Avainsana havaintomaalauksessa oli siis mielestäni vuorovaikutus. Joissain näyttelyn teoksista olen vaihtanut maiseman tms. johonkin muuhun, kuten runoon tai muistoja herätteleviin valokuviin, mutta koettanut edelleen seurata niitä samaan tapaan tarkasti. Yllättäen huomasin, että tällöinkin maalamisessa on mahdollista jollain tapaa säilyttää samaa havaintomaalauksen logiikkaa.

Oli miten oli, aina kun maalausprosessi on sujunut onnistuneesti, eli kun maalattavan aiheen piirteet ja oma ilmaisu ovat sitoutuneet mielekkäästi yhteen, olen saanut tunteen, että olen valinnut kahden välillä oikein.

– Eero Kalervo

Avajaiset tiistaina 15.2. klo 18 alkaen. Tervetuloa!
Vapaa Taidekoulu noudattaa Helsingin kaupungin voimassa olevia koronasta johtuvia suosituksia ja rajoituksia.

Avoinna / Öppet / Open: 15.2.–6.3.2022

Ma–su / Mån-Sön / Mon-Sun 9–20

Galleria Vaaga | Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, E-porras, 4. krs. / E-trappan, 4. vån. / Staircase E, 4th floor

Sisäänpääsy D-portaan kautta / Inträde via D-trappan / Entrance from staircase D