Vapaan Taidekoulun oppilaat valitsivat kuukauden maalaukseksi Silja Uuttulan teoksen Yöpuolta

Silja Uuttula paljastaa Kuukauden teoksen liittyvän uniin.

”Maalaamiseni on alituista etsimistä ja lopulliset valinnat tapahtuvat työskennellessä. Yöpuolta-teoksessa tavoittelen tunnelmaa, joka syntyy usein unissa esiintyvistä paikoista, jotka tuntuvat tutulta mutta eivät ole sitä. Teoksessa halusin luoda hieman temppelimäisen tilan, josta ei voi olla aivan varma, onko se ulko- vai sisätila ja mitä siellä tapahtuu.”’

Tänä keväänä Uuttula valmistuu Vapaasta Taidekoulusta. Kevään lopputyönäyttelyn jälkeen maalaaminen jatkuu omalla työhuoneella. Hänen oma yksityisnäyttelynsä nähdään elokuussa.

Silja Uuttula jatkaa taiteestaan. Hän kertoo sen sisältävän kauhua sekä sattuman tarjoamia oivalluksia:

”Minulla on aina ollut tarve kertoa juttuja. Vuosia sitten yritin kirjoittaa, mutta olen liian levoton tyyppi sitoutuakseni pitkään proosaan.

Runoja kirjoitan yhä, mutta maalaus on vienyt lopullisesti mennessään, koska se on samalla sekä poeettinen että sisältää värin.

Väri ja suloinen vaaran tuntu maalaustapahtumassa ovat keskeisiä. Yleensä maalaukseni ovat sekoitus suunniteltua, mokailtua, kauhua sekä sattuman tarjoamia oivalluksia. (Itse)varmuus ja tasainen suorittaminen on pitkästyttävää. Minua kiinnostaa unohdetun ja tutun risteäminen, oudot paikat sekä näistä nousevat affektit.”

Taiteilija: Silja Uuttula

Syntynyt: 1988, Savitaipale

Seuraava yksityisnäyttely: Helsinki, Cafe Bar No 9, elokuu 2022.

Silja Uuttula - Yöpuolta, 2021, 120 x 100cm, öljy kankaalle

Silja Uuttula – Yöpuolta, 2021, 120 x 100cm, öljy kankaalle. Kuva Virppi Venell.