Kaapelitehtaan piirustusluokka. Kuva Virppi Venell.

Hae taidemaalarin ammattiopintoihin, Vapaan Taidekoulun avoin haku on auki

Haaveiletko taidemaalariopinnoista?

Vapaan Taidekoulun pääsykokeet eli valintakurssi taidemaalariopintoihin järjestetään tänä keväänä Kaapelitehtaalla 16.5.-20.5. Viikon mittaiselle kurssille mukana tuotavan ennakkotehtävän aihe on ”Minun täydellinen hetkeni”. Miten tunnistaa omat täydelliset hetkemme? Milloin lopettaa, milloin teos on valmis?

Vuonna 1935 perustetun perinteikkään Vapaan Taidekoulun ensimmäiselle vuosikurssille valitaan vuosittain noin 25 opiskelijaa. Heistä noin puolet jatkavat ensimmäisen vuoden jälkeen kolmivuotisiin taidemaalarin ammattiopintoihin, ja koulusta valmistuu joka vuosi kymmenisen taidemaalaria. Opiskelu on täysipäiväistä, keskimäärin 30 tuntia viikossa. Kauttamme taidemaailmaan on kulkenut monia nimekkäitä taiteilijoita ja taidemaailman vaikuttajia, kuten monilahjakkuus Tove Jansson, tai hiljattain Ars Fennica -palkittu Eija-Liisa Ahtila, ja nyt Ateneumissa juuri esillä ollut Elga Sesemann.

Vapaan Taidekoulun taidemaalariopiskelijoille kertyy syksystä 2022 alkaen myös Yrkeshögskolan Novian avoimen ammattikorkeakoulun opintopisteitä.

Ajatuksia koulusta ja vinkki ennakkotehtävään

Kuvataiteilija Pauliina Turakka Purhonen, joka on myös ensimmäisen vuosikurssin toinen vastuuopettaja, antaa opiskeluista kiinnostuneille vinkiksi ennakkotehtävään itsensä tutkimisen. Jokainen voi löytää oman täydellisen hetkensä, on se sitten jokin arkinen asia tai vaikka hetki auringon alla. Hänen mukaansa varsinainen valintakurssi antaa ihmiselle mahdollisuuden pohtia sisintään ulkoilmassa ja unohtaa viikon ajaksi ympäriltä tulevat vaatimukset. Opiskelujen aloittamista hän kuvailee helpoksi.

Ensimmäisen vuosikurssin toinen vastuuopettaja Pauliina Turakka Purhonen ohjaa myös valintakurssia aurinkoisessa Ruoholahdessa. Kuva: Virppi Venell

Keväällä 2021 valittu opiskelija luonnehtii ensimmäistä vuottaan Vapaassa Taidekoulussa:

Olin todennut, että tarvitsen apua ilmaisuni kehittämiseen. Tiesin myös, että haluan tehdä nimenomaan maalaustaidetta. Satuin näkemään Vapaan Taidekoulun mainoksen ja muistin erään tuttuni (jonka töistä pidän kovasti) valmistuneen sieltä. Luettuani oppilaitoksen sivuilta koulun ajatusmaailmasta ja värien merkityksestä tiesin, että tämä oli se paikka, jota olen etsinyt.

– Koulussa olen saanut kokeilla ja innostua, mikä vie eteenpäin. Opettajien tuki on ollut korvaamatonta ja opetus todella laadukasta. Luokassamme ja koko koulussa on ollut todella hyvä tsemppaava ilmapiiri ja yhdessä oppiminen on osoittautunut isommaksi jutuksi kuin luulin. Materiaalioppi on ollut myös todella tärkeää, niin työterveyden kuin myös esimerkiksi värin ymmärryksen kannalta.

Nelivuotinen koulutus antaa hyvät valmiudet kuvataiteilijana. Alkuun opiskelijamme perehtyvät kuvallisen ajattelun ja materiaaliopin, sekä öljyvärimaalauksen perusteisiin. Sittemmin opiskelu laajenee kattamaan muiden muassa öljyväritekniikan monenlaisia yhdistelmätekniikoita sekä maalaustaiteen muita tekniikoita. Kokonaisuudessaan koulutuksen tavoite on kannustaa opiskelijaa omaehtoiseen työskentelyyn ja auttaa häntä löytämään oma käsialansa.

Kuinka hakea

Vapaaseen Taidekouluun hakeminen on helppoa. Täyttämällä ilmoittautumislomakkeen, suorittamalla kurssimaksun sekä ennakkotehtävän tekemällä olet mukana valintakurssilla, jossa maalataan maisemaa Helsingin Kaapelitehtaan sekä Lapinlahden puistoalueen ulkoilmamiljöössä koulun rehtorin Elina Merenmiehen ja muiden koulun opettajien ohjauksessa.

Viimeinen ilmoittautumispäivä kurssille on maanantaina 8.5. Hakuohjeet, kuten tiedon tarvitsemistasi välineistä, sekä ilmoittautumislomakkeen löydät osoitteesta: https://www.vapaataidekoulu.fi/taidemaalariopinnot/hakuohjeet-pyrkiminen-2/

Opiskelijoiden alaikäraja on 16 vuotta. Yläikärajaa ei ole, ja meillä opiskeleekin kaiken ikäisiä, hyvin erilaisista taustoista tulevia ihmisiä – nuorten, vasta yleissivistävän koulutuksen käyneiden opiskelijoiden lisäksi jo muun ammatti- ja korkea-asteen koulutuksen saaneita alanvaihtajia sekä jo kulttuurialalla työskennelleitä, oman ilmaisunsa syventämistä kaipaavia visuaalisen työn ammattilaisia.

Jos olet syntynyt vuonna 2005 tai sen jälkeen, pyydämme sinua ja/tai huoltajaasi olemaan yhteydessä hallintojohtaja Meri Karppaseen ennen ilmoittautumista koskien mahdollista laajennettua oppivelvollisuuttasi.

Lisätietoja, kysy rohkeasti:
Hallintojohtaja Meri Karppanen: meri.karppanen(at)vapaataidekoulu.fi/ 040 922 3171
Rehtori Elina Merenmies: elina.merenmies(at)vapaataidekoulu.fi / 040 1655 609

Artikkelikuva: Virppi Venell