Sini Ilves

TAITEILIJAESITTELY

Sini Ilves, 23, Helsinki

Olen aina ollut kiinnostunut ihmisestä ja sen moniulotteisuudesta. Elämän ristiriidat ohjaavat työskentelyäni, ja pyrin tuomaan niiden leikkauskohdissa syntyvän jännitteen kankaalle.

Nautin maalaamisen pohdiskelevasta luonteesta ja hiljaisten kysymyksien esittämisestä. Maailmassa mikään ei ole kiveen hakattua, ja eri totuudet vuotavat jatkuvasti toisiinsa. Maalaukseni ovat lähempänä ehdotuksia tai kysymyksiä kuin selkeitä vastauksia, ja haluan rohkaista katsojaa punnitsemaan kuvien tematiikkaa monesta näkökulmasta.

Teokseni ovat myös tietynlaisia omakuvia. Maalaus maalaukselta kalibroin omaa suhdettani itseeni sekä ympäröivään maailmaan. Maalausprosessin kautta lisään ja poistan, piilotan ja raavin esiin. Suren, hyväksyn ja annan anteeksi. Maalaaminen on ennen kaikkea totuuden äärellä olemista ja omaksi itseksi kasvamista.

– Sini Ilves

Kiertokulku, 2020, 60 × 60 cm. Öljy kankaalle.

Yläreunan kuva, yksityiskohta teoksesta Gordionin solmu, 2021, 70 × 50 cm. Öljy kankaalle.

Takaisin Vapaa ’22 taidemaalarien esittelyyn