Valmistuvien taidemaalariopiskelijoiden loppunäyttely valtaa Puristamon

Mediatiedote 21.4.2022

Vapaasta Taidekoulusta valmistuvien taidemaalarien teokset saapuvat kahdeksi viikoksi Kaapelitehtaan Puristamoon 30.4. alkaen. Vapaa ’22 loppunäyttely tulee olemaan esillä myös virtuaalisesti.

Taiteilijoiden ylläpitämä, korkeatasoista opetusta tarjoava Vapaa Taidekoulu edustaa maalaustaiteen pitkiä perinteitä ja tärkeimpiä suuntauksia. Nelivuotinen koulutus opastaa oppilaat löytämään oman kädenjälkensä aina maalaustaiteen perusteista sen monien eri tekniikoiden omaksumiseen.

Tänä vuonna loppunäyttelyyn osallistuu yhdeksän taidemaalaria: Cecilia Ebbe Belinskij, Enni Honkanen, Sini Ilves, Hanna-Reeta Koivaara, Ida Lahtinen, Johanna Lindholm, Jussa Pennanen, Valter Strandén ja Silja Uuttula.

Vapaa ’22 loppunäyttely on yhdeksän keskenään hyvin erilaisen tekijän yhteisten oppivuosien hieno päätös. Voisin sanoa: jälleen, sillä joka vuosi sama ilmiö tuntuu toistuvan – persoonallinen maalaaminen ja omat jutut. Se kertoo onnistumisesta, ja siitä, että koulu lunastaa ainakin hienon ja uskaliaan nimensä”, sanoo rehtori Elina Merenmies.

Vapaan Taidekoulun lopputyönäyttely on järjestetty Kaapelitehtaan Puristamossa useasti.

“Muokkaamme tilan joka vuosi taiteilijaryhmän töille sopivaksi: päätämme seinien värit ja rakennamme ne yhdessä. Onkin aina hämmästyttävää, miten onnistumme saamaan niin uuden tunnelman Puristamon näyttelytilaan”, näyttelyn ripustuksen suunnitteleva Merenmies jatkaa.

“Tänä vuonna halusimme edelliseen verrattuna pelkistää tilan sävyjä, ja toisaalta tuoda sinne luonnonvaloa, jotta maalausten värit saisivat kunnolla tulta.”

Vapaa Taidekoulu tukee alusta alkaen opiskelijoiden taitoja myös esittää teoksiaan. Niin koulun tiloissa kuin verkkokanavillakin opiskelijoiden työt – kuten heidän keskuudestaan äänestämä kuukauden maalaus – pääsevät yleisön nähtäville. Monen opiskelijan ensimmäinen oma näyttely pidetään Galleria Vaagassa koulun tiloissa.

Toisaalta koulussa on mahdollista rauhassa keskittyä maalaukseen myös ilman monia näyttelyitäkin, kunnes koittaa nelivuotisten opintojen loppuhuipennus, ensimmäinen esittäytyminen lopputyönäyttelyssä.

Yleisölle se tarkoittaa mahdollisuutta kohdata tämän hetken maalaustaiteen tuoreimmat oivallukset sekä tutustumista maalaustaiteen nouseviin persooniin.

Näyttelyn avajaisia vietetään 29.4. klo 16-20.

Katso yhteystiedot, aukioloajat ja tutustu tuoreisiin taidemaalareihin: Vapaa ’22

Lisätiedot ja kuvapyynnöt:
Meri Karppanen
hallintojohtaja
meri.karppanen@vapaataidekoulu.fi, 040 922 3171

Kiitämme Vapaa ’22 yhteistyökumppaneitamme: Farbe Oy, Tempera Oy, Kustannusosakeyhtiö Parvs, Valtteri Lindholm Oy sekä Skiffer-ravintolat

Kiitokset myös Kiasmalle, Designmuseolle, Arkkitehtuurimuseolle ja Kairismaa Oy:lle materiaalituesta sekä Yön Sahaukselle näyttelyn rakentamisesta.