Camilla Mihkelsoo valittiin Aïda Alliman -avustuksen saajaksi

Vuoden 2022 Aïda Alliman -apuraha on myönnetty taidemaalari Camilla Mihkelsoolle. Sisiliassa, Italiassa työskentelevä Mihkelsoo (s. 1978) valmistui Vapaasta Taidekoulusta vuonna 2014.

“Maalaan figuratiivisia öljyvärimaalauksia, joiden lähtökohtana käytän löytämiäni valokuvia, omaa kuva-arkistoani ja myös itselleni arkisia asioita, joita koen ja elän”, hän kuvaa.

Pääasiassa öljyvärein työskentelevä Mihkelsoo kertoo maalaavansa niin kankaalle kuin paperille, ja työstävänsä monia maalauksia yhtä aikaa.

“Maalatessani  pyrin tuomaan  kuvista esiin uusia tasoja, joita kehitän eteenpäin. Nämä voivat olla psykologisia, omakohtaisia tai maalauksellisia elementtejä, jotka muodostavat monimerkityksisen kudelman.”

Camilla Mihkelsoo, Stay still, öljy kankaalle, 40 x 35 cm, 2021

Camilla Mihkelsoo, Wild, öljy kankaalle, 45 x 40 cm, 2022

Mihkelsoo on Vapaan Taidekoulun jälkeen jatkanut opintojaan ja valmistunut kuvataiteen maisteriksi Taideyliopiston Kuvataideakatemiasta vuonna 2020. Tällä hetkellä hän työskentelee loppukesällä Berliinissä avautuvaan yksityisnäyttelyynsä tulevien teosten parissa.

“Apuraha mahdollistaa keskittymisen kokopäiväiseen taiteelliseen työskentelyyn ja tulevien näyttelyiden järjestämisen. Olen erittäin kiitollinen Vermeeriana-säätiölle  taiteellisen työskentelyni tukemisesta”, Mihkelsoo sanoo.

Camilla Mihkelsoo

Vermeeriana-säätiö myöntää vuosittain Aïda Alliman -apurahan 30–50-vuotiaalle Vapaasta Taidekoulusta valmistuneelle taiteilijalle. Apuraha on suuruudeltaan 20 000 Sveitsin frangia, eli noin 19 000 euroa.

Apurahaa voi saada taiteelliseen työskentelyyn sekä näyttelyn järjestämiseen. Sitä voi käyttää myös henkilökohtaisten elinkustannusten kattamiseen.

Apurahan ovat saaneet aiemmin Inkeri Halme (2021), Enoch Bergsten (2020), Pauli Tapola (2019), Verna Joki (2018), Susanna Vuorio (2017) ja Aino Salmi (2016).

Lisätietoja taitelijasta:

Camillamihkelsoo.com