Vapaan Taidekoulun näyttely nyt Glasshouse Helsingissä

Glasshouse Helsingin galleriassa aukesi yllätyksellinen myyntinäyttely

Taidemaalarin ammattiopintoja tarjoavan helsinkiläisen Vapaan Taidekoulun opiskelijoiden ryhmänäyttely järjestetään Glasshouse Helsingin tilavassa galleriassa aivan kaupungin ydinkeskustassa. Näyttelyssä puutarha-aiheisia teoksiaan esittelevät toisen, kolmannen ja neljännen vuosikurssin opiskelijat.

Glasshouse Helsinki on tila, jossa taiteen, muotoilun ja moninaisen tieteen alat kohtaavat kestävän kehityksen merkeissä tavoitteenaan parempi ja puhtaampi maailma. Vapaan Taidekoulun ja Aalto-yliopiston kanssa yhteistyönä järjestettävä kolmen näyttelyn kokonaisuus rakentuu kestäville periaatteille.

Vapaan Taidekoulun kaikissa opinnossa huomioidaan maalien ja muiden tarvikkeiden ympäristövaikutukset, samoin kuin monenlaiset käsityöammatissa vastaantulevat työturvallisuusasiat ja hengitysilman terveellisyys.

Miranda Dunderfelt, Taika, 2021 60x60 cm, akryyli ja öljy kankaalle. Kuva Virppi Venell.

Miranda Dunderfelt, Taika, 2021 60×60 cm, akryyli ja öljy kankaalle. Kuva Virppi Venell.

Vapaan Taidekoulun Puutarha

Vapaa Taidekoulu rakensi oman ryhmänäyttelynsä puutarhan ympärille Glasshouse Helsingin kattoteeman “Wild Garden” alaisuudessa.

Puutarha on yllätyksiä täynnä. Kastematoja rapisemassa lehtien alla. Vesilisko sateen jälkeen. Vastaan tullut mäyrä.

Teemaan suoraan tai epäsuoremmin liittyvät teokset kysyvät, mitä kaikkea puutarha oikeastaan onkaan. Tulkinnat ovat moninaisia, mutta yhdistävänä tekijänä useissa niissä näkyy koulun opetuksen erään kulmakiven, havaintopohjaisen piirtämisen ja maalauksen vaikutus.

Puutarha on yhteyden kokemisen paikka: mennään piknikille, metsään retkelle, rantaan uimaan. Se on paikka kokea yhteyttä paitsi luontoon, myös itseensä. Siellä voi rauhoittua, levätä ja virkistyä; puutarhassa voi hengähtää hetken.

Jos mielii kasvattaa jotain puutarhassa, se on tehtävä maan ja auringon ehdoilla. Tämä lähentää ihmistä ympäristöönsä, antaa kokemuksen kuulumisesta yhteen luonnon kanssa. Se on paluuta kohti paratiisia: myyttistä, ihmeellisen monimuotoista metsää, jossa ihmiset, eläimet, kasvit, jäkälät ja mineraalit elävät rauhassa rinnakkain.

Näyttelyn noin 70 teosta, joista osa on suuria seinämaalauksia, avaavat portin puutarhan yllättäviinkin mahdollisuuksiin, moni-ilmeisenä tulkintojen runsaudensarvena. Se ilmentää paitsi teemansa loputtomia ammentamismahdollisuuksia, myös Vapaan Taidekoulun opiskelijajoukon monipuolista ilmaisua.

Vapaan Taidekoulun rehtorina toimii kuvataiteilija Elina Merenmies, joka on myös oppilaiden näyttelyn kuraattori.

Read the official exhibition statement in English | Läs utställningstexten på svenska

Glasshouse Helsinki, Wild Garden -näyttely

Opening hours / öppettider

Avoinna / Öppet / Open: 10.6.–20.8.2022

Ti–la / Tis-Lör / Tue-Sat 11–18

(Suljettu / Stängt / Closed 24.-25.6.)

Satunnaisia poimintoja näyttelystä. Puutarhassa näet nousevien kuvataiteilijoiden noin 70 taideteosta.

Leo Öhrnberg, Lintujen keskellä, 2022 30 x 30 cm, öljy kankaalle.

Leo Öhrnberg, Lintujen keskellä, 2022, 30 x 30 cm, öljy kankaalle.

Marika Maijala, Vetehinen, 2021 30 x 17 cm, öljy pahville.

Marika Maijala, Vetehinen, 2021, 30 x 17 cm, öljy pahville.

Gloria Velasco, Auringon maa, Land of the Sun, 2022, 60.5 x 60.5 cm, öljy kankaalle. Kuva Virppi Venell.