Kuukauden maalaus: Luumumehusta humaltuneiden ampiaisten särinä nähtävillä Vapaan Taidekoulun aulassa

Vapaan Taidekoulun oppilaat valitsivat syksyn ensimmäiseksi kuukauden maalaukseksi Maria Sorjosen teoksen.

Ensi kevään lopputyönäyttely tulee viemään keskittymisen lähitulevaisuudessa, Sorjonen kertoo. Kuukauden maalauksen hän kuvailee liittyvän lapsuuden tapahtumiin.

Teos sai alkunsa opintojen toisena vuotena Aki Turusen kurssilla, jolla pyrimme tulemaan tietoiseksi erilaisista assosiaatioista ja oppimaan luomaan erilaisia mielleyhtymiä laajasti. Maalaus ei edennyt kovin pitkälle itse kurssin aikana, vaan vaati oman aikansa löytää muotonsa. Neljän kuukauden kuluessa maalaus tuli valmiiksi.

Temperamenttini maalarina on muutenkin sen sorttinen, että tykkään työstää asioita hitaasti eteenpäin ja käytän paljon aikaa maalauksen tuijottamiseen – aivan kuin odottaisin sen kertovan minulle, mitä tulee tehdä seuraavaksi. En hahmota töitäni selkeästi kokonaisuuksina vaan etenen hassusti pala kerrallaan, joka toisinaan luo elementtien välille irrallisuuden tuntua.

Luumumehusta humaltuneiden ampiaisten särinä, 152x129cm, öljy levylle, 2021

Luumumehusta humaltuneiden ampiaisten särinä, 152x129cm, öljy levylle, 2021. Kuva Virppi Venell

‘Irtokädet’ – kuten tapaan kutsua maalaustani pääni sisässä – on aiheeltaan henkilökohtainen. Suuntaa antava visuaalinen kuva ilmestyi eteeni paniikkikohtauksen aikana. Sisältö liittyy lapsuuteni tapahtumiin ja erilaisiin assosiaatioihin paikkojen, päivien ja tapahtumien välillä, kietoutuen vielä lopuksi johonkin kuviteltuun. Päivä on muuttunut yöksi ja asiat ovat jotenkin vinksallaan ja vääristyneet. Minua myös kiehtoo ajatus muistoista ja niiden jatkuvasta vääristymisestä.

Lähitulevaisuudessa keskityn pelkästään lopputyön tekemiseen ja muihin loppytyönäyttelyyn liittyviin järjestelyihin. Näyttelyämme pääsee katsomaan toukokuussa Kaapelitehtaan Puristamolle.

Taitelija: Maria Sorjonen
Syntynyt: 1994, Lappeenranta

Maria Sorjonen

Maria Sorjonen ja Luumumehusta humaltuneiden ampiaisten särinä. Kuva: Virppi Venell