Mimosa Isomäen maalaus Held me valittiin kuukauden maalaukseksi

Vapaan Taidekoulun oppilaat valitsivat lokakuun kuukauden maalaukseksi Mimosa Isomäen teoksen. Hän nimeää kiinnostavimmaksi taiteen tekemisen prosessissa tällä hetkellä ajan kertymät ja kulumat.

Joskus käy niin, että maalaus on jo päätynyt onnellisesti näyttelyyn, jossa sitä aikansa katselee ja fiilistelee, kunnes lopulta sen kuitenkin kiikuttaa takaisin työhuoneelle ja maalaa päälle jotain ihan muuta. Joskus kaduttaa, että meni koskemaan vanhaan työhön, mutta parhaimmillaan maalaukseen voi kuitenkin tällä tavalla syntyä mielenkiintoista kerroksellisuutta, niin temaattisesti kuin materiaalisestikin.

Ehkä tällä hetkellä eniten taiteen tekemisen prosessissa minua kiinnostavat juuri tällaiset erilaiset ajan kertymät ja kulumat, sekä miten ne näyttäytyvät. Tutkiskelen ja imitoin ympäröivän kaupungin likaa, ruostetta ja rappeutuneita pintoja. Maalaan oman tilan ja järjestyksen luomisen tarpeesta ja varmaan sen takia, että välillä tuntuu, ettei ole muutakaan järkevää tekemistä. Ainakin se tuntuu hyvältä ja oikealta. Tällä hetkellä koitan elää hetkessä ja keskittyä intensiivisesti toukokuussa avautuvan lopputyönäyttelyn teosten työstämiseen.

Mimosa Isomäki

Taiteilija: Mimosa Isomäki
Syntynyt: 1999, Helsinki

Mimosa Isomäki, teos Held me, 2022, 100cm x 100cm, öljy kankaalle. Kuva: Virppi Venell