Kristo Saarikoski: Sypressien mailla – ystävänpäivänä Galleria Vaagassa

Kristo Saarikoski opiskelee Vapaassa Taidekoulussa kolmatta vuosikurssia. Saarikosken näyttely Sypressien mailla aloittaa Galleria Vaagassa 14.2.

Näyttelyn teokset ovat syntyneet Italian taiteilijaresidenssien innoittamina vuosina 2022-2023.

Sypressien mailla

Katse tutkii ympäristöä. Kadut kaareilevat peittäen horistontin ja unohdan mistä olen tulossa. Katselen taloa, jonka kannatteleva kivijalka on peräisin kenties tuhannen vuoden takaa. Perustusten päällä lepäävät kiviseinät, joiden ajan kuluttumien pintojen alta paljastuu kivimöykkyjä keskiajalta. Katon reunan mosaiikkitiilien kiilto on jo himmentynyt, seinää värittävät kaiverrukset, tägit ja julisteet menneistä tapahtumista.

Kerrostumat kertovat eletystä elämästä ja sukupolvia ylittävistä muistoista. Kävellessäni eksyn omiin muistoihini, omien kerrostumieni pinnoille. En ole siellä yksin. Muistot ovat kuin enkeleitä maailmojen välissä – näkymättömiä hahmoja, joiden läsnäolon voi tuntea. Ne ovat uskontorajoja ylittäviä viestinviejiä. Ne ovat eteerisen kauniita.

Jatkan eteenpäin, kunnes taas eksyn. Oma kulkuni jättää jäljen, jonka äärelle kenties joku jää joskus ihmettelemään.

– Kristo Saarikoski

Näyttelyn avajaisia vietetään ystävänpäivänä tiistaina 14.2 klo 17.

Virvokkeet avajaisiin tarjoaa Vallilan Panimo.

Lämpimästi tervetuloa!

Avoinna / Öppet / Open: 14.2.–5.3.2023

Ma–su / Mån-Sön / Mon-Sun 9–20

Galleria Vaaga | Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, E-porras, 4. krs. / E-trappan, 4. vån. / Staircase E, 4th floor