Heini Laaksonen

Taiteilijaesittely: Heini Laaksonen

Heini Laaksonen, Omakuva, 2020, Öljy kovalevylle, 35 cm × 22 cm. Kuva: Virppi Venell

Miten ajatuksesi taidemaalarin ammatista muuttuivat Vapaassa Taidekoulussa?

Opiskellessani Vapaassa taidekoulussa olen oppinut ajattelemaan enemmän maalauksieni sisältöä ja huomannut että se ei oikeastaan sovi minulle yhtään (ainakaan tarkoituksellisesti mietityt sisällöt. maalaan enemmän maalaus ja toteutus edellä.)

Kuinka kuvataide ja sen tekeminen muovaa joka päiväistä elämääsi?

Vaikken tekisi taidetta niin tutkin alitajuisesti ympäristöäni kuten värejä, muotoja, valoa ja perspektiivejä.

Viimeisin ahaa-elämyksesi koskien kuvataiteen tekemistä?

Olen tajunnut että voin tehdä maalauspohjista minkä vain muotoisia. Niiden ei tarvitse olla nelikulmioita vaan niissä voi olla enemmän tai vähemmän kulmia (tai orgaanisia muotoja).

Juha-Heikki Tihinen:

Heini Laaksosen taiteellisen ilmaisun alue on hyvin laaja, sillä hän työskentelee niin perinteisen kuin digitaalisen maalauksen kanssa. Keskeistä hänen taiteelliselle ilmaisulleen on esittävyys. Hän kuvaa erityisesti ihmisiä, mutta on työstänyt myös asetelmia. Laaksosen sarjakuvat ovat laajoja visuaalisia eepoksia, ja hänen luonnoskirjojansa selaillessa paljastuu se, miten taiteilija kuvaa niin yksilöitä kuin luo omia henkilötyyppejään. Henkilökavalkadi herää eloon, kun katsoja malttaa tutustua taiteilijan teoksiin ja havaita hänen tuotantonsa variaatioiden määrällisen laajuuden.

Laaksonen on kiinnostunut mallipiirustuksesta ja kokee sen tärkeänä osana omaa taiteilijuuttaan. Hänen henkilönsä ovat kiehtovasti sukua 1800-luvun lopussa suosituksi tulleelle idealle sisäänpäin kääntyneestä katseesta, joka tutkii omaa minuuttaan. Laaksosen henkilögalleria on kuin läpileikkaus yhteisöstä, joka tuntuu sekä ajankohtaiselta että klassisella tavalla yleispätevältä. Tämä on hänen inhimillisen eepoksensa keskeinen tunnelma.

Heini Laaksonen, Kirpeetä, 2023, Öljy mdf-levylle, 120 cm × 80 cm. Kuva: Virppi Venell

Heini Laaksonen, Pinnalla, 2023, Öljy mdf-levylle, 120 cm × 80 cm. Kuva: Virppi Venell

Takaisin Vapaa ’23 taiteilijaesittelyihin