Vapaan Taidekoulun lopputyönäyttelyssä esittäytyy yhdeksän tuoretta taidemaalaria

Mediatiedote 4.5.2023

Vapaa ’23 on näkymä uuteen suomalaiseen maalaustaiteeseen. Maan ainoasta maalaukseen keskittyvästä oppilaitoksesta valmistuvien yhdeksän taidemaalarin teokset ovat yleisön nähtävillä Kaapelitehtaan Puristamossa lauantaista 13.5. alkaen. Avajaisia ja taidemaalareiden valmistujaisia vietetään perjantaina 12.5. klo 17–20.

Tänä vuonna lopputyönäyttelyssä esittäytyy yhdeksän taidemaalaria: Mimosa Isomäki, Eero Kalervo, Heini Laaksonen, Laura Nenonen, Kaisla Pohjalainen, Pilvi Pääkkönen, Riitta Sarjanen, Maria Sorjonen ja Lincoln Suarez Cuellar.

Lopputyövuosi on nelivuotisten taidemaalariopintojen päätös, joka huipentuu keväisin järjestettävään näyttelyyn. Viimeisenä opintovuonna työskennellään jo pääosin itsenäisesti, opiskelijoiden itse valitsemien taiteilijoiden tai muiden taiteen asiantuntijoiden ohjauksessa.

”Nimensä mukaisesti Vapaa Taidekoulu vaalii ja toteuttaa taiteen vapautta. Traditionaalisista tekniikoista ponnistava taidemuoto peilaa kiinnostavalla tavalla nykyhetkeä yhdeksän persoonallisen tuoreen taiteilijan maalauksellisessa ajattelussa. On ollut ilo ja kunnia saada seurata heidän kehittymistään taiteilijoina”, sanoo apulaisrehtori Hannaleena Heiska.

Avajaisten yhteydessä julkaistaan kolmikielinen lopputyönäyttelykatalogi, johon esseet ovat kirjoittaneet Hannaleena Heiska ja dosentti Juha-Heikki Tihinen. Katalogi Vapaa ’23 on avajaisten ajan myynnissä Puristamossa tarjoushintaan 10 € (norm. 20 €).

Vapaa Taidekoulu

Maire Gullichsenin vuonna 1935 perustama taidemaalaukseen keskittynyt Vapaa Taidekoulu on yksityinen oppilaitos ja taidemaalauksen perinteen vaalija Helsingin Kaapelitehtaalla. Vapaan Taidekoulun taidemaalarin koulutusohjelma on ainutlaatuinen monin tavoin. Opetusohjelma keskittyy taidemaalaukseen, jonka ohella opiskellaan maalausta tukevia muita visuaalisen taiteen tekniikoita, taidehistoriaa ja -teorioita.

Koulu on pääasiassa taiteilijoista koostuvan Vapaan Taidekoulun kannatusyhdistys ry:n omistuksessa. Koulun rehtorina toimii taidemaalari Elina Merenmies ja apulaisrehtorina Hannaleena Heiska, ja muina opettajina mm. kuvataitelijat Siiri Haarla, Aura Hakuri, Jukka Korkeila, Stiina Saaristo, Kim Somervuori, Pauliina Turakka Purhonen ja Aki Turunen sekä dosentti Juha-Heikki Tihinen.

Kahden vuoden päästä 90 vuotta täyttävän Vapaan Taidekoulun toiminnan johtotähdet ovat samat, kuin koulua perutettaessa: maalaustaiteen itseisarvo ja omaehtoisuus.

Näyttelyn avajaisia vietetään 12.5.2023 klo 17-20. Tervetuloa!

Katso yhteystiedot, aukioloajat ja tutustu tuoreisiin taidemaalareihin: Vapaa ’23

Lisätiedot ja kuvapyynnöt

Meri Karppanen
hallintojohtaja
meri.karppanen@vapaataidekoulu.fi, 040 922 3171

Kiitämme Vapaa ’22 yhteistyökumppaneitamme: Farbe Oy, Tempera Oy, Kustannusosakeyhtiö Parvs, Yön Sahaus, Fat Lizard Brewing Company Oy ja Remote Team Builder.