Erik Creutziger valittiin Aïda Alliman -avustuksen saajaksi

Tämän vuoden 2023 Aïda Alliman -apuraha on myönnetty taidemaalari Erik Creutzigerille. Creutziger valmistui Vapaasta Taidekoulusta vuonna 2007.

Erik Creutziger:

Maalausten tunnelma perustuu useimmiten omiin kokemuksiini. Ammennan maalauksiini muistiini tallentuneita välähdyksiä, jotka ovat syntyneet esimerkiksi matkoilla tai vaikkapa kävelyretkillä. Nähdyn ja koetun yhdistäminen fantasiamaailmaan on mielestäni kiehtovaa. Värit, valo ja maalausjäljen kerroksellisuus ovat keskeisiä teoksissani. Minua kiehtoo kaipaus toiseen todellisuuteen, kaukaisista paikoista unelmointi ja erakoituminen. Haluan, että värien ja muotojen hakeminen, hapuilu ja jopa eräänlainen keskeneräisyys saa näkyä teoksissani. Usein teosten sisältö paljastuu minulle vasta jälkikäteen.

Viimeisen näyttelyni nimi oli Hedonistien takapiha. Maalaussarja perustuu erääseen taidemuseossa näkemääni valokuvaan sekä omiin kokemuksiini. Näyttelyn nimen taustalla on ajatus kätketyistä nautinnoista tai salaisesta elämästä. Teokset eivät kerro mistään tietystä ja hetkellisestä kokemuksesta tai tapahtumasta, vaan kyseessä on tunnelma, jossa aika- ja todellisuustasot sekoittuvat keskenään. Sarja koostuu maalauksista, joihin on kuvattu uima-altaan reunalla olevia ihmisiä, jotka kylpevät auringossa ja keskittyvät itseensä.

Erik Creutziger, Allaskutsut, öljy kankaalle, 130x120cm, 2023

Erik Creutziger, Talviuinti, 210x150cm, öljy kankaalle, 2022

Taitelija: Erik Creutziger

• Syntynyt 1982, Helsingissä
  • Asuu ja työskentelee Helsingissä
  • Taideyliopiston Kuvataideakatemia, 2013
  • Vapaa taidekoulu, 2007

Apuraha

Vermeeriana-säätiö myöntää vuosittain Aïda Alliman -apurahan 30–50-vuotiaalle Vapaasta Taidekoulusta valmistuneelle taiteilijalle. Apuraha on suuruudeltaan 20 000 Sveitsin frangia, eli noin 20 000 euroa. Apurahaa voi saada taiteelliseen työskentelyyn sekä näyttelyn järjestämiseen ja sitä voi käyttää myös henkilökohtaisten elinkustannusten kattamiseen.

Apurahan saajia: Camilla Mihkelsoo (2022), Inkeri Halme (2021), Enoch Bergsten (2020), Pauli Tapola (2019), Verna Joki (2018), Susanna Vuorio (2017) ja Aino Salmi (2016).