Ryhmänäyttely Half Plants – Half Humans Tukholman Kummelholmenin taidehallissa 6.–28.11.2021

Suurimman osan elinkaarestamme olemme kasveja, emme ihmisiä. Sillä kun maalliset jäännöksemme haudataan maan poveen tai sirotellaan jonnekin, niin pian jo kasvit ottavat käyttöönsä ne mineraalit ja muut rakennusaineet, jotka kerran kuuluivat meidän kokonaisuuteemme ihmisyksilöinä. Mutta älkää peljätkö, sillä kauniita ovat kasvit.

Kasvit antavat meille ravinnon, suojan, vaatteita ja rakennusmateriaaleja. Kasvit luovat elämän edellytykset suurimmalle osalle muuta eliökuntaa – niin sienille, hyönteisille, linnuille kuin muillekin eläimille ja ihmisille erilaisina kasvualustoina, aterioina, pesäpaikkoina ja olemisen viitekehyksenä.

Kaikista tärkeintä – kasvit tuottavat tälle planeetalle hapen ja luovat koko planeettamme kauneuden puina, pensaina, maan peittona, levinä, köynnöksinä, kivikkokasveina, kaktuksina, kuitukasveina, ruokakasveina, myrkyllisinä kasveina, joulukuusina ja mistelin oksina.

Tämä näyttely esittelee Inkeri Halmeen, Anna Kurjen, Benjamin Kassisen, Sisko Pajarin, Tommi Pasasen, Sasha Rottsin, Matilda Keräsen, Kati Sankalan, Noora Kauniston ja Eeva-Maria Saarisen teoksia. Teosten muodostama kokonaisuus muistuttaa kasvikuntaa erilaisine lajeineen, rönsyineen ja kasvun vaiheineen. Vaikka näyttelyn teoksista pääosa on maalauksia, kokonaisuudessa nähdään myös installaatiota, kuvanveistoa ja performanssia.

Näitä kymmentä suomalaista taiteilijaa yhdistävät samassa koulussa tehdyt taidemaalarin opinnot. Taiteilijat valmistuivat Vapaasta taidekoulusta vuonna 2020.

Grupputställningen Half Plants – Half Humans på Kummelholmen Konsthall i Stockholm 6.–28.11.2021

Under största delen av vår livscykel är vi växter, inte människor. När våra jordiska kvarlevor överlämnas till jorden eller strös ut någonstans, så tar det inte länge förrän växterna tar tillvara de mineraler och näringsämnen som en gång var en del av oss som mänskliga individer. Men frukta icke, ty vackra äro växterna.

Växterna ger oss föda, skydd, kläder och byggnadsmaterial. De skapar livsförutsättningar för de flesta andra levande organismer – de är växtunderlag, måltider, boplatser och tillvarons utgångspunkt för svampar, insekter, fåglar, andra djur och människor.

Det viktigaste av allt – växterna producerar syre och ger upphov till hela planetens skönhet i form av träd, buskar, markvegetation, alger, rankor, stenpartiväxter, kaktusar, fiberväxter, ätliga växter, giftiga växter, julgranar och mistlar.

På den här utställningen visas verk av Inkeri Halme, Benjamin Kassinen, Noora Kaunisto, Matilda Keränen, Anna Kurki, Sisko Pajari, Tommi Pasanen, Sasha Rotts, Eeva-Marja Saarinen och Kati Sankala. Verken utgör en helhet som påminner om ett växtrike med olika arter, revor och tillväxtfaser. Största delen av utställningens verk är målningar, men helheten innefattar också installationer, skulptur och performance.

Alla tio konstnärer utexaminerades 2020 från Fria Konstskolan i Helsingfors.

Group exhibition Half Plants – Half Humans at Kummelholmen art gallery in Stockholm 6.–28. Oct 2021

For most of our life cycle, we are plants, not humans. This is because when our earthly remains are buried in the bosom of the earth or are sprinkled as ashes somewhere, soon the plants will take up the minerals and other materials that once belonged to us as human individuals. But don’t be afraid, since plants are beautiful.

Plants give us food, shelter, clothing and building materials. Plants create the premises of life for the most of life forms on this planet – such as fungi, insects, birds as well as other animals and humans in the form of different seed beds, meals, nesting places and as a frame of existence.

Most importantly – plants provide oxygen for this planet and create the beauty of our entire planet in the form of trees, shrubs, ground cover plants, algae, creepers, succulents, cacti, fiber plants, food plants, poisonous plants, Christmas trees and mistletoe branches.

This exhibition presents works by Inkeri Halme, Benjamin Kassinen, Noora Kaunisto, Matilda Keränen, Anna Kurki, Sisko Pajari, Tommi Pasanen, Sasha Rotts, Eeva-Marja Saarinen och Kati Sankala. The ensemble of works resembles the flora with its various species, runners and growth phases. Although the majority of the works in this exhibition are paintings, the set also includes installation, sculptures and performance.

These ten Finnish artists shared the painter’s studies at the same school. The artists graduated from Free Art School in year 2020.