Luennot

Perjantailuennot keväällä 2024

Perjantaisin klo 14:00-15:30 pidettävillä luennoilla käsitellään taideteoriaa, -filosofiaa, -historiaa ja estetiikkaa; tutustutaan taiteilijoiden työskentelyyn näyttelyissä ja ateljeilla; tehdään museo- ja galleriavierailuja sekä kuullaan koulusta valmistuvien opiskelijoiden seminaariluennot. Luennot ovat yhteisiä ja pakollisia kaikille vuosikursseille.

Jotkut luennot ovat avoimia myös yleisölle. Yleisöluennot on merkitty erikseen. Luennoille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen ja ne ovat kaikille maksuttomia. Pääsääntöisesti luennot pidetään Vapaan Taidekoulun piirustusluokassa. Luentoja ei videoida eikä niitä voi seurata verkossa.

OHJELMA

12.1. Miska Kukkohovi, seminaariluento

19.1. Arttu Hakala, seminaariluento

26.1. Perjantailuennolla kuvataiteilija Henri Hagman: Värien olemuksesta, alkaen Goethesta

9.2. Tuomas Aitamurto, seminaariluento

16.2. Ida Malmi, seminaariluento

1.3. Emma-Sofia Hyytiäinen, seminaariluento

8.3. Emmi Vänttinen, seminaariluento

15.3. Taidemaalari Jussi Niva puhuu ateljeessaan työskentelystään Kaapelitehtaalla, B-rappu, 4.kerros. Käytävää oikealle.

22.3. Taidemaalari Tuomo Laakso esittelee näyttelyään Galleria Amassa Rikhardinkatu 1, Helsinki.

5.4. Viva Granlund: Omaehtoinen yhteisötaiteellinen mosaiikkimuraali. Paikka: Ars Longa -talossa Kalasatamassa osoitteessa Tukkutorinkuja 6 A, Helsinki.

12.4. Taidehistorian professori Altti Kuusamo: Ikuinen taide vai muuttuvat taidekäsitykset?

19.4. Taidehistorian professori Altti Kuusamo:  ”Tyylin arvoitus”? Periodityylien ”kehitys”, muutos ja sameneminen.

26.4. Kuvataiteilija Anna Tuori: “Maalaus ja poliittisuus.”

3.5. FT, Dosentti Juha-Heikki Tihinen: “Tihinen Konkretismi versus konstruktivismi – miksi Lars-Gunnar ”Nubben” Nordström piti jazzista.”

10.5. Kuvataiteilija Anna Tuori esittelee näyttelyään Galerie Anhavalla, Fredrikinkatu 43, Helsinki.

Taidehistorian luennot keväällä 2024

Taidehistorian luennot ovat yhteisiä ja pakollisia II-, III- ja IV-vuosikursseille. Myös ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat saavat halutessaan osallistua luennoille, mikäli lukujärjestys sen sallii.

Luennoitsija: Martta Heikkilä, FT, dos. Luennot pidetään Vapaan Taidekoulun aulan luentotilassa. Niitä ei videoida eikä niitä voi seurata verkossa.

Luentojen aikataulu: torstaisin klo 10:00–11:30

21.3.  Modernismi: modernismin teoriat ja toisen maailmansodan jälkeiset maalaustaiteen suuntaukset, abstrakti ekspressionismi ja informalismi
28.3. 1960-luku: käsitetaide ja taiteen dematerialisaatio; maataide, minimalismi, arte povera, kineettinen taide, op-taide
4.4. 1970-luku: identiteettipolitiikka, performanssi- ja mediataide, maalaustaiteen foto-, hyper- ja superrealismi ja uusekspressionismi