Historia

Vapaa Taidekoulu – Fria Målarskolan perustettiin loppuvuodesta 1934 Maire Gullichsenin aloitteesta. Maire Gullichsenilla (os. Ahlström) oli mahdollisuuksia taloudellisesti turvata koulun käynnistäminen ja se aloitti toimintansa tammikuussa 1935. Koulu oli ranskalaisen modernin maalaustaiteen periaatteiden puolustaja.

Maire Gullichsenin ja muiden perustajien ajatuksena oli avata Helsinkiin taidekoulu, joka muistutti Pariisin vapaita kaikille avoimia ”akatemioita”. Missiona oli tarjota vaihtoehto Suomen akateemiselle taideopetukselle.

Koulun opetus alkoi 15. tammikuuta 1935 Eteläranta 14:ssä sijainneessa ateljeehuoneistossa. Melko pian siirryttiin Ullanlinnankatu 1:een ja sieltä vuonna 1937 avarampiin tiloihin Kasarminkadulle, Ahlström Oy:n omistamaan Teollisuuspalatsiin, joka tunnetaan paremmin ns. Savoyn talona. Täällä koulu toimi pitkään, kunnes vuonna 1990 muutti nykyisiin tiloihin Kaapelitehtaalle.

Vuonna 1971 Vapaasta Taidekoulusta tuli monivuotinen taidemaalarin ammattiin valmistava koulu.

Koulussa opiskelleita taidemaalareita ja taidemaailman vaikuttajia ovat esimerkiksi Carl Wargh, Tove Jansson, Sigrid Schauman, Unto Pusa, Sulho Sipilä, Rafael Wardi, Torger Enckell, Tor Arne, Carolus Enckell, Timo Valjakka, Raili Tang, Risto Suomi, Eija-Liisa Ahtila, Cris af Enehielm ja Mari Sunna.