Silja Paakkisen näyttely “Vieraassa kaupungissa” avautuu Galleria Vaagassa

Vapaan Taidekoulun Galleria Vaagassa avautuu uusi näyttely, Silja Paakkisen ”Vieraassa kaupungissa”.

”Päädyin kerran vieraaksi taloon, jossa en ollut käynyt koskaan aikaisemmin, mutta jostain syystä siellä tuntui kovin tutulta. Olin talossa kaksi päivää yksin, kävelin huoneissa ja tunnustelin merkillistä tunnelmaa. Talo ei ollut erityisen viehättävä tai muuten sellainen, jossa haluaisin esimerkiksi asua. Sisustus oli omituinen ja matossa oli karmivia jalkapallon kuvia. Kuitenkin talo tuntui ihmeellisellä tavalla tutulta ja minulle tuli siellä huumaavan hyvä olo.”

Paakkinen on pohtinut viimeisen vuoden ajan maalauksissaan kuvitellun ja todellisen paikan välistä suhdetta. Galleria Vaagan näyttelyyn hän on koonnut maalauksia, piirustuksia, runoja ja installaation, jotka nojaavat tähän tematiikkaan.

”Olen kiinnostunut tutkimaan ihmisen paikkaa arkisen ja toisaalta vaikeasti sanoitettavan rajapinnoilla. Ihmisen ja luonnon välinen rajankäynti sekä paikkoihin ja aikaan kiinnittyvät muistot limittyvät kaikessa, mitä teen”, Paakkinen kertoo.

Paakkinen ei halua antaa lukuohjetta, mutta hänen mukaansa näyttelyn  maalauksiin voi suhtautua kuin pieniin novelleihin.

”Runoissani tutkin samaa esteettistä maailmaa, mikä minua maalauksessakin kiinnostaa. Hyvä tarina ei vaadi ymmärrettävää juonta tai juonta ollenkaan. Tärkeintä on tunnelma.”

Näyttelyyn voi tutustua ajalla 16.2.–7.3.2021, ma–su kello 9–20.

Galleria Vaaga | Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, E-rappu, 4. krs

Viikonloppuisin kulku D-rapun kautta

Seuraa Vapaan Taidekoulun kuulumisia FacebookissaInstagramissa ja LinkedInissä!

Näyttelyjuliste Silja Paakkinen Vieraassa kaupungissa Galleria Vaaga

Artikkelisivun ylälaidan kuvassa näkyy osa Silja Paakkisen teoksesta “Ihmiset tässä tuvassa ovat ohivirtaavia unia”, 76,5cm x 93,5cm, öljy, 2020.