Tammikuussa valittiin kaksi maalausta kuukauden maalauksiksi

Tammikuun Kuukauden maalaus -äänestyksessä eniten ääniä saivat Maria Rasinkankaan ja Milla Palmun teokset.

Maria Rasinkangas opiskelee kolmatta ja Milla Palmu ensimmäistä vuosikurssia.

Milla Palmu

Tein työn Elina Merenmiehen pitämällä Malli, asetelma ja kuvitteellinen maisema/interiööri -kurssilla istuvan mallin pohjalta. Hahmot kuvastavat minulle epävarmuuksista luopumisen prosessia tai idean syntyä ja toteuttamista.

Viime vuoden puolella minulla oli vaikeuksia rentoutua, sillä ensimmäisen kouluvuoden lopussa häämöttävät karsinnat tekivät tulevaisuudesta epävarman. Joulun jälkeen jokin loksahti ja sain taas kiinni nykyhetkestä. Asetuin aloilleni ja löysin viimeinkin mukavan asennon.

Työ syntyi muutamassa tunnissa päästettyäni edeltävänä päivänä irti turhista ennakko-odotuksistani kuvan suhteen. Maalasin mielelläni enkä kyseenalaistanut liikkeitäni vaan annoin teoksen syntyä rauhassa ja ilolla.

Edeltäviin töihini verrattuna pyrin tässä ja nykyisissä kuvissani lempeämpiin pintoihin ja värien puhtaana säilyttämiseen. On vielä paljon opittavaa, mutta jotakin olen jo ymmärtänyt 🙂

Maria Rasinkangas

Leikittelin Alter ego -kurssilla nimeni Maria Sofian kanssa anagrammeja, joista syntyi Soria Mafia. Ajattelin, että Soria olisi itsevarma mentoreita kunnioittava, muttei ketään kumarteleva henkilö. Hän kykenee maalaamaan ilman lopputuleman ajatusten paineita. Hän vain nauttii mitä intuitiosta syntyy ja hyväksyy näkemänsä.

Maalaaminen on sielunitulkki. Sanoittaminen on paikoitellen haastavaa, mutta maalausprosessin aikana asiat loksahtelee paikalleen ja yllätyn itsekkin mitä hienoa voi löytyä. Se on kuin elämän mittainen löytöretki maalaamisen avulla.

Haluan tulevaisuudessa elättää itseni ja jälkipolveni taiteella. Vielä koen olevani vahvasti keskeneräinen, joten etsin taiteilijan identiteettiä ja mitä se minulle merkitsee.

Taiteilija: Maria Rasinkangas
Syntynyt: 1988, Nurmijärvi

Taiteilija: Milla Palmu
Syntynyt: 2000, Helsinki