Erasmus+ -yhteistyöhanke Vapaan Taidekoulun ja islantilaisen taidekoulu Myndlistaskólinn í Reykjavíkin välillä on käynnistynyt

Kaksivuotinen projekti on pilottihanke eurooppalaisten taidemaalauskoulujen verkoston rakentamiseksi. Hankkeen rahoittaa Euroopan unioni. Pilottihankkeeseen sisältyy opettajavaihtoja Suomen ja Islannin välillä, opintomatkat Helsingistä Reykjavíkiin ja toisin päin, sekä muuta koulujen opiskelijoiden, opettajien ja hallinnon välistä yhteistoimintaa. Tavoitteena on luoda malli tiiviistä yhteistyöstä sellaisten koulujen välillä, joilla on vahva taidemaalauksen opetusohjelma. Verkosto tukee niin taidemaalareiden kansainvälistymismahdollisuuksia kuin taidemaalauksen perinteiden säilymistä Euroopassa.

Hanke käynnistyi toden teolla helmikuussa ensimmäisellä opettajavaihtoviikolla. Vapaan Taidekoulun kolmatta vuosikurssia opetti viikon ajan islantilaistaiteilija Kristín Gunnlaugsdóttir, ja Myndlistaskólinn í Reykjavíkin (Reykjavík School of Visual Arts) taidemaalausryhmää Vapaan Taidekoulun kolmannen vuosikurssin vastuuopettaja, kuvataiteilija Aura Hakuri.

Aura Hakurin kurssi käynnissä Reykjavikissa helmikuussa 2024. Kuva Aura Hakuri.

Toisessa opettajavaihdossa lähtee Islantiin opettamaan toisen vuosikurssin vastuuopettaja, kuvataiteilija Aki Turunen, ja Vapaassa Taidekoulussa vierailee opettajana kuvataiteilija Bjarni Sigurbjörnsson.

Huhtikuussa Vapaan Taidekoulun kolmas vuosikurssi suuntaa viikon mittaiselle opintomatkalle Reykjavíkiin. Matkaohjelmaan kuuluu taiteellista työskentelyä sekä galleria- ja museovierailuja. Suunnitelmissa on myös retki Islannin maaseudulle. Matkan jälkeen opiskelijaryhmä järjestää matkalla tehtyihin luonnoksiin tai teoksiin perustuvan näyttelyn, sekä pitää seminaaripäivän Vapaan Taidekoulun muille opiskelijoille matkalla nähdystä ja koetusta. Tällä tavoin myös muiden vuosikurssien opiskelijat saavat runsaan tietopaketin kumppanikoulun toiminnasta sekä Islannin kuvataide-elämästä, ja reissussa olleet opiskelijat kokemusta seminaarin järjestämisestä: opitun välittämisestä esityksin, kuvin ja sanoin opiskelutovereille.

Hankkeen tuloksena ovat taidemaalausopiskelijat sekä taidemaalauksen opettajat, jotka Vapaassa Taidekoulussa ovat kaikki omalla urallaan aktiivisia taiteilijoita, tiiviisti ja monin tavoin verkostoituneet pilottikohteemme, Islannin taide-elämän kanssa; ja sittemmin myös laajemmin Euroopan mittakaavassa. Hankkeessa parannetaan kokonaisen uuden taiteilijasukupolven kansainvälistymisvalmiuksia.

Islantilaistaiteilija, vieraileva opettaja Kristín Gunnlaugsdóttir ja Vapaan Taidekoulun kolmas vuosikurssi. Kuva Virppi Sysilehto.

Pilottikoulut Vapaa Taidekoulu sekä Myndlistaskólinn í Reykjavík ovat molemmat yksityisiä, pienen mittakaavan oppilaitoksia, joilla on hankkeessa myös mahdollisuuksia oppia toisiltaan taidekoulutuksen järjestämisestä ja hallinnosta sekä siitä, minkälaisin keinoin varmistetaan taidemaalauksen perinteisten metodien osaamisen säilyminen Euroopassa. Konkreettisina tuloksina hankkeessa syntyy taidenäyttelyitä ja kumppanimaan taidemaalauskenttää koskevaa opetusmateriaalia.

Hankkeen vastaavana koordinaattorina toimii Vapaa Taidekoulu. Hanke alkoi 1.9.2023 ja se päättyy 31.8.2025. Euroopan unioni rahoittaa hanketta 60 000 eurolla.

Perustiedot projektistamme löytyvät myös Euroopan komission verkkosivuilta: Project Card

Lisätietoa Erasmus+ -ohjelmasta löytyy opetushallituksen verkkosivulta.

Hanke on Euroopan unionin rahoittama. Euroopan unioni tai Euroopan koulutuksen ja kulttuurin toimeenpanovirasto (EACEA) ei vastaa julkaisun sisällöstä.