Vapaa ’24 esittelee 14 tuoretta taidemaalaria

Tiedote 24.4.2024

Suomen ainoasta maalaukseen keskittyvästä oppilaitoksesta valmistuvien 14 taidemaalarin teokset ovat esillä Kaapelitehtaan Puristamossa lauantaista 4.5. alkaen. Avajaisia vietetään perjantaina 3.5. klo 17–20.

Lopputyönäyttelyssä esittäytyy 14 taidemaalaria: Tuomas Aitamurto, Miranda Dunderfelt, Arttu Hakala, Emilia Hakkarainen, Emma-Sofia Hyytiäinen, Miska Kukkohovi, Amanda Lindström, Ida Malmi, Linda Mattsson, Jaakko Pennanen, Kristo Saarikoski, Katinka van der Jagt, Riikka Virtanen ja Emmi Vänttinen.

Lopputyövuosi on nelivuotisten taidemaalariopintojen päätös, joka huipentuu keväisin järjestettävään näyttelyyn. Viimeisenä opintovuonna työskennellään jo pääosin itsenäisesti, opiskelijoiden itse valitsemien taiteilijoiden tai muiden taiteen asiantuntijoiden ohjauksessa.

Avajaisten yhteydessä julkaistaan kolmikielinen Vapaa ’24 -katalogi. Tänä vuonna valmistuvien taidemaalareiden työstä kirjoitti taidehistorioitsija Helen Korpak. Julkaisussa on myös apulaisrehtori Hannaleena Heiskan essee. Vuonna 2022 uudistetun julkaisusarjan graafinen suunnittelija on Pekka Toivonen.

Katalogi Vapaa ’24 on avajaisten ajan myynnissä Puristamossa tarjoushintaan 18 € (norm. 24 €). Valmistuvat opiskelijat myyvät myös Vapaan Taidekoulun tunnuksella varustettua kangaskassia sekä heidän piirtämiään siirtotatuointeja näyttelyn kustannusten kattamiseksi.

Vapaa Taidekoulu

Maire Gullichsenin vuonna 1935 perustama taidemaalaukseen keskittynyt Vapaa Taidekoulu on yksityinen oppilaitos ja taidemaalauksen perinteen vaalija Helsingin Kaapelitehtaalla. Vapaan Taidekoulun taidemaalarin koulutusohjelma on ainutlaatuinen monin tavoin. Opetusohjelma keskittyy taidemaalaukseen, jonka ohella opiskellaan maalausta tukevia muita visuaalisen taiteen tekniikoita, taidehistoriaa ja -teorioita.

Koulu on taiteilijoista ja muista kuvataiteen asiantuntijoista koostuvan Vapaan Taidekoulun kannatusyhdistys ry:n omistuksessa. Koulun rehtorina toimii taidemaalari Elina Merenmies ja apulaisrehtorina Hannaleena Heiska, ja muina opettajina mm. kuvataitelijat Eveliina Hämäläinen, Aura Hakuri, Teemu Mäenpää, Stiina Saaristo, Kim Somervuori, Pauliina Turakka Purhonen, Erno Enkenberg, Tuomo Laakso ja Aki Turunen sekä dosentti Juha-Heikki Tihinen.

Ensi vuonna 90 vuotta täyttävän Vapaan Taidekoulun toiminnan johtotähdet ovat samat, kuin koulua perustettaessa: maalaustaiteen itseisarvo ja omaehtoisuus.

Näyttelyn avajaisia vietetään 3.5.2023 klo 17-20. Tervetuloa!

Katso yhteystiedot, aukioloajat ja tutustu tuoreisiin taidemaalareihin: Vapaa ’24

Lisätiedot ja kuvapyynnöt

Meri Karppanen
hallintojohtaja
meri.karppanen@vapaataidekoulu.fi, 040 922 3171

Kiitämme Vapaa ’24 yhteistyökumppaneitamme: Artek, Frimodig-Kehys, Farbe, Tempera, Kustannusosakeyhtiö Parvs, Yön Sahaus, Bacardi Finland ja Raikastamo.