Vapaan Taidekoulun seinät heräsivät eloon Kim Somervuoren kurssilla

Vapaan Taidekoulun Galleria Vaagan käytävän seinät ovat heränneet eloon joulukuun ajaksi. Koulun ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden syksy päättyi kuvataiteilija Kim Somervuoren seinämaalauskurssiin.

“Kurssilla päästiin tekemään isompaan kokoon, mikä on mahtavaa. Ei ole mitenkään helppoa tehdä yhdessä teosta näin isolla porukalla. Päästiin harjoittelemaan värin, muodon ja rytmin lisäksi vuorovaikutustaitoja oikein kunnolla”, Kim Somervuori kertoo.

“Yhdessä työskentely oli erittäin mielenkiintoinen kokemus. Keskustelimme värivalinnoista ja yhdistimme erilaisia visioita. Teimme yhdessä päätökset, mutta tilaa oli myös henkilökohtaiselle työlle”, ensimmäisen vuoden opiskelija Katinka van der Jagt kertoo.

Koska teos on paikkasidonnainen, myös ympäröivä tila oli otettava ratkaisuissa huomioon.

“Sama asia on kaupunkitilassa, jonne pääsemme kurssin jatkuessa alkuvuodesta. Tällä luokalla on hyvä energia ja tekemisen meininki. Se antaa hyvät valmiudet onnistumiselle”, Somervuori sanoo.

Kim Somervuori on valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 2012. Hän yhdistää omassa taiteessaan esimerkiksi graffiteja taiteen traditioihin. Teoksen muoto voi olla seinämaalaus, maalaus tai installaatio. Piirtäminen on hänelle tärkeää.

“Ideana on myös innostaa jokaista piirtämään. Sitä kautta kun tekee, homman oppii ja löytää oman tien. Ei ole olemassa oikeaa tai väärää piirtämistä. Minulla on ohjenuorana piirtää joka päivä. Taide on kovan tekemisen takana”, hän huomauttaa.

Taideopiskelijat oppivat seinämaalauskurssilla monenlaisia asioita, kuten tekemään tilasta uutta, hyödyntämään aiemmin oppimiaan taitoja ja toimimaan ryhmässä.

Seinämaalaus toteutettiin koronasuositukset huomioon ottaen. Opiskelijat käyttivät maskeja ja maalasivat pienissä ryhmissä.

“Opetukseen on hyvä saada monenlaisia lähestymistapoja maalaukseen, ja tämä yhteisöllinen tekeminen on yksi tärkeä ja innostava alue”, Vapaan Taidekoulun rehtori, taidemaalari Elina Merenmies kertoo.

“Olen oppinut tällä kurssilla, että taiteellisten näkemysten yhdistäminen ei ole helppoa, mutta voi johtaa johonkin isompaan”, van der Jagt sanoo.

Vapaa Taidekoulu on vuonna 1935 perustettu taidekoulu, jonka nelivuotisessa ohjelmassa voi opiskella taidemaalarin ammattiin.

“Koulumme on keskittynyt maalauksen opetukseen hyvin monella tavalla, historiallisista tekniikoista erilaisiin hetkellisiin projekteihin. Piirustus on myös tärkeässä roolissa, sekä elävästä mallista että kaikin tavoin sovellettuna”, Merenmies kertoo.

Seinämaalaus on nähtävillä Vapaalla Taidekoululla Kaapelitehtaalla (Tallberginkatu 1 E) koronarajoitusten salliessa 28.12. saakka. Tanssin talon rakennustöiden vuoksi kulku sisäpihalta D-rapun kautta 4. kerrokseen, josta käytävää vasemmalle Galleria Vaagan tilaan.

Kuva: Virppi Venell