Hannaleena Heiskan teos Camouflage VIII

Esittelyssä Vapaan Taidekoulun opettajat – Hannaleena Heiska: “Tärkein ohjaajani taiteen tekemisessä on intuitioni”

Kuvataiteilija Hannaleena Heiska haluaa opettaa taidemaalariopiskelijoita luottamaan omaan näkemykseensä ja kehittämään sitä.

Mikä on tärkein asia, minkä olet itse oppinut taidekoulussa? “Tärkein oivallus tuli Kuvataideakatemiassa erilaisten työhuonevierailijoiden ja seminaarikeskustelujen kautta. Opin, että ei ole yhtä oikeaa näkemystä taiteesta tai yksittäisestä teoksesta, vaan olemassa on niin monta tulkintaa kuin on katsojaa. On tärkeää keskustella ja kuunnella, mitä sanottavaa muilla on, mutta keskellä työskentelyprosessia on myös hyvä olla liikaa miettimättä ja analysoimatta etukäteen.”

“Ajattelen, että tärkein ohjaajani taiteen tekemisessä on oma sisäinen näkemykseni, intuitioni. Tekemiseni perustuu vain ja ainoastaan omaan tarpeeseeni hahmottaa tätä maailmaa kuvataiteen keinoin. Kukaan muu ei voi määritellä, miten minun tulisi toimia taiteilijana.”

Mikä on tärkein asia, jonka haluat oppilaillesi opettaa?
“Liittyen tuohon omaan opiskeluaikaiseen oivallukseeni, haluaisin opettaa heidät luottamaan omaan näkemykseensä ja kehittämään sitä. Esimerkiksi kaikkia hapuilevia ideoita tai ajatuksia ei ole pakko lausua heti ääneen, vaan joskus on hyvä suojella niitä ja antaa niiden rauhassa kehittyä omaan suuntaansa.”

“Toivon myös voivani siirtää oppilailleni sitä kokemusta, niin sanottua hiljaista tietoa, jota minulla on taidekentästä. Ei ole olemassa mitään tiettyä kaavaa, jonka mukaan jokaisen tulisi toimia taiteilijana. Yksilön omat valinnat, arvot ja luontaiset kiinnostuksen kohteet määrittävät taiteilijuutta. Suomalainen taidekenttä antaa tällä hetkellä aika monipuoliset mahdollisuudet toimia taiteilijana. Jotta valintoja voi tehdä ja valita oman tien, on tietysti hyvä hahmottaa mahdollisuudet.”

Miksi sinä maalaat?
“Maalaamisen avulla jäsentelen ja hahmotan ympäröivää maailmaa ei-sanallisella tasolla. En oikeastaan koskaan ole tietoisesti valinnut maalaamista, vaan maalaaminen valitsi minut. Työskentelen myös muilla välineillä, teen esimerkiksi videoita ja installaatioita, mutta maalauksellinen ajattelu kulkee niissäkin prosesseissa mukana.”

Mitä taidemaalaus sinulle merkitsee?
Maalauksen vaikuttavuus on sen materiaalisuudessa ja hetkessä, jossa se pysäyttää katsojan havainnoimaan teoksen lisäksi omaa sisäistä maailmaansa. Hetkessä, jossa katsoja kokee katseensa välittämänä maalarin kosketuksen.

Tähän sopii lainaus Siri Hustvedtin esseekokoelmasta “Elää, Ajatella, Katsoa” (2012). Teksti tuo hienosti esiin yhden tärkeän puolen maalauksen monipuolisesta magiikasta:

”Morandi rakasti Chardinia, ja heille on yhteistä asetelmagenren lisäksi taito lumota esineensä, tosin eri tavoin. Chardinin taika on siinä, että kahvipannu ja valkosipuli näyttävät esittävän arkisia asioita, mutta kun niitä katsoo, ne saavat niin vahvan tunnelatauksen, että se on lähestulkoon yliluonnollista. Se on siveltimenkäytön ansiota ja välittyy katsojalle näkyvänä kosketuksena. Itse asiassa Chardinin parhaita maalauksia katsoessa tuntui melkein kuin olisi hellästi siveltävänä. Taiteilija vaikuttaa meihin syvällä ja sanattomalla varhaislapsuuteen asti palaavan ihmisen kokemuksen tasolla – kosketeltuna ja sylissä pidettynä.”

Hannaleena Heiskan teos "Something There Is"

Hannaleena Heiska, “Something There Is”, 2006, hiili vanerille, valokuva: Pirje Mykkänen, Kiasma

Hannaleena Heiska

• Kuvataiteilija
  • Syntynyt vuonna 1973
  • Valmistui kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta vuonna 2006. Sitä ennen opiskeli vuoden Kankaanpään taidekoulussa ja Limingan taidekoulussa.
  • Työskentelee Helsingissä.
  • Opettaa Vapaassa Taidekoulussa kolmatta vuosikurssia vastuuopettajan perhevapaan sijaisena.

Hannaleena Heiska kuvattuna työhuoneella

Hannaleena Heiska työhuoneellaan, kuva Kaisa Pohjanvirta

Artikkelisivun ylälaidan kuvassa on Hannaleena Heiskan teos Camouflage VIII, 2018, hiili ja pastelli paperille, 115 x 107, Oulun taidemuseon kokoelmissa. Kuva: Jussi Tiainen

Pysy kärryillä Vapaan Taidekoulun kuulumisista: seuraa meitä FacebookissaInstagramissa ja LinkedInissa!