Tiedote: Vapaan Taidekoulun oppilaskunta keräsi avustuksia sodan uhreille

Tiedote 4.4.2022. Vapaa julkaistavaksi heti.

Vapaan Taidekoulun perinteinen ja odotettu myyntinäyttely järjestettiin tänä vuonna 12. – 20.3. koulun tiloissa sijaitsevassa Galleria Vaagassa.

Näyttelyssä eri vuosikurssien opiskelijat ripustavat ostettavaksi teoksiaan. Teosmyyntien tuotot menevät kokonaisuudessaan opiskelijoille. Tänä vuonna yksi gallerian seinistä omistettiin Ukrainan sodan uhreille, josta saadut tulot lahjoitettiin eteenpäin.

Kristo Saarikoski Vapaan Taidekoulun oppilaskunnasta:

“Ajatus myyntinäyttelyn hyväntekeväisyysseinästä kumpusi oppilaskunnan ajatuksesta vaikuttaa Ukrainassa meneillään olevaan tilanteeseen. Ukrainassa tapahtuva sota ja sen mukana tullut suru ja järkytys oli ollut vahvasti esillä opiskelijoiden keskusteluissa, jonka vuoksi idea keräsi myös nopeasti paljon kannatusta opiskelijoiden keskuudessa.

Lähdimme oppilaskunnan kesken kartoittamaan eri avustusjärjestöjen hätäkeräyksiä. Avustusjärjestöksi valitsimme Suomen Pakolaisavun koordinoiman hätäkeräyksen, josta lahjoitukset ohjataan YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n toimintaan. Avustusjärjestön valinnassa oppilaskunta painotti avustusjärjestöjen toimijuutta paikanpäällä, psykososiaalisen ja juridisen tuen tarjoamista sekä avunsaamista myös vähemmistöryhmille, kuten Bipoc-henkilöille.

Vapaan taidekoulun myyntinäyttelyn Ukraina-seinä oli myynnillisesti menestys: saimme kerättyä yhteensä 2176€ Suomen pakolaisavun hätäkeräykseen.”

Gallerian Vaagan näyttelyä ripustettiin huolellisesti. Yksi osa galleriaa omistettiin ukrainalaisten auttamiseen.

Galleria Vaagan näyttelyä ripustettiin antaumuksella. Osa galleriaa omistettiin Ukrainan sodan uhrien auttamiselle.

Vapaa Taidekoulu on perinteikäs, vuonna 1935 perustettu taidemaalarin ammattiin valmistava oppilaitos Helsingin Kaapelitehtaalla.

Lisätiedot, haastattelu- ja kuvapyynnöt
Hallintojohtaja Meri Karppanen