Neljännen vuosikurssin aloittanut Eero Kalervo inspiroitui lukiossa piirtämisestä sekä taiteen historiasta

Opiskelijana Vapaassa Taidekoulussa -sarja esittelee koulun opiskelijoita. Neljännen vuosikurssin opiskelija Eero Kalervo kertoo, että Vapaassa Taidekoulussa asiat tehdään rakkaudesta lajiin.

Milloin löysit kiinnostuksen kuvataiteisiin?

Ollessani lukiossa. Aloin piirtelemään vihkoon ja huomasin, että piirtäminen on kivaa ja siihen voi syventyä niin paljon kuin tahtoo. Samaan aikaan törmäsin netissä impressionistien maalauksiin ja innostuin. Aloin tutkia taiteen historiaa enemmänkin, ja oli huumaavaa tajuta, että voin itsekin kokeilla näitä ideoita. Voisi sanoa, että siitä avautui kokonainen maailma.

Mitä maalaaminen merkitsee sinulle?

Maalaaminen antaa tilaa olla. Jokaisen maalauksen kohdalla voi tai saa aloittaa alusta (tai tyhjältä kankaalta). Maalaus saa olla mitä vain, eikä sen tarvitse olla vastaus johonkin jo olemassa olevaan asiaan tai ajatukseen. Tarkoitan, että se ei ole välinearvollinen asia. Mielestäni tämä on yksi maalaamisen vahvoista erityispiirteistä formaattina. Se kannustaa etsimään uusia ratkaisuja ennalta määriteltyjen konventioiden pyörittelemisen sijaan.

Mitä ovat inspiraation lähteesi?

Koen, että maalaamisessa inspiraatio kulkee tavallaan monella eri tasolla.
Pidän paljon taiteen teoriaan perehtymisestä ja muiden maalausten katselemisesta. Ne luovat puitteet, jotka kannustavat juuri maalaamaan. Jonkinlainen ammattiylpeys siis.
Erilaisia luovia sytykkeitä voi tietenkin saada vaikka mistä. Itse en kuitenkaan ainakaan toistaiseksi lähesty maalaamista ensisijaisesti aiheiden tai konseptien kautta, vaan ne kulkevat siinä mukana. Suurin inspiraation lähde on varmaan maali ja halu maalata.

Sisyfos, 2021, 100x100 cm, öljy kankaalle

Sisyfos, 2021, 100×100 cm, öljy kankaalle

Vapaa-aikanaan Kalervo harrastaa lenkkeilyä ja musiikkia. Taiteen esikuvien hän toteaa “tulevan ja menevänkin”, eikä hän halua liiaksi takertua niihin.

Mikä maalauksessa on olennaisinta, mistä se tärkein elementti muodostuu sinun mielestäsi?

Haastava kysymys, on niin monta erilaista tulokulmaa maalaamiseen. Viimeaikoina olen miettinyt, että se voisi olla keskittyminen. Jos maalari on ollut keskittynyt tekemiseensä, se näkyy kyllä teoksessa, ja silloin tullee aina pakostikin kertoneeksi jostain jotain.

Olin juuri yhdellä kurssilla, jossa piirrettiin muotokuvia toisista. Jotkut osallistujat eivät olleet juurikaan piirtäneet ennen, mutta ei se haitannut kun keskittyä täytyi. Syntyi kiinnostavia ja puhuttelevia piirroksia, tekijöidensäkin näköisiä.

Mitä asioita koet opiskelun Vapaassa taidekoulussa antaneen sinulle?

Olen pitänyt siitä, että Vapaassa ollaan todella kiinnostuneita maalaamisesta. Koko homma pyörii ikään kuin rakkaudesta lajiin. Koen, että Vapaa on antanut minulle taidon olla loppuelämäni kiinnostunut maalaustaiteesta, tai kuten rehtori Merenmies joskus muotoili, Vapaassa saa rakentaa oman (maalauksellisen) instrumentin, jota voi sitten soittaa. Tästä kiitos kuuluu monipuoliselle opetukselle sekä pyrkimykselle auttaa opiskelijoita löytämään omat mielenkiinnon kohteensa ja vahvuutensa.

Eero Kalervo

• Vaskivuoren lukio, ylioppilas
    • Syntynyt 1998

Eero Kalervo ja Vapaa Taidekoulu