Taidetta ja eettisesti kestävää jouluntaikaa – Vapaan Taidekoulun joulumyyjäiset 9.-11.12.

Joko joulu on mielessä ja glögin lämpö inspiroi?

Vapaan Taidekoulun joulumyyjäisissä koristellaan yhdessä oppilaskunnan tarjoamia piparkakkuja ja halukkaille on tarjolla croquis-piirustusta.

Eri vuosikurssien oppilaiden töitä on nähtävillä myyntinäyttelyssä koulun omassa käytävägalleriassa.

Ruoholahdessa Helsingin Kaapelitehtaalla sijaitsevan Vapaan Taidekoulun ovet aukeavat kaikille 9.-11.12 joulumyyjäisten merkeissä.

Tänä vuonna maalaus- ja piirustustaiteen ohella myyjäisissä on uutuutena myös ohjelmaa, johon oppilaskunta tarjoaa tarvikkeet, joten taiteen tai joululeivonnaisten ystävän tarvitsee vain saapua paikalle. Oppilaskunnan tarjoamien piparien palan painikkeena toimii Wanhan Porvoon Fabriikin tarjoama glögi. Koulun omassa käytävägalleriassa on esillä taidemaalausopiskelijoiden töitä. Kaikki joulumyyjäisten tuotot menevät lyhentämättöminä opiskelijoille.

Kolmannen vuosikurssin taidemaalausopiskelija Ida Malmi kuvailee joulumyyjäisten valmistelua: “Haluamme tarjota kiireetöntä ja luovaa joulutunnelmaa Vapaan Taidekoulun tyyliin. Hae lämpöä ja valoa joulukuuhusi ja pysähdy tiloihimme croquis-piirtämisen äärelle, juomaan glögiä tai koristelemaan pipareita. Toivotamme innoissamme koko perheen tervetulleeksi!

(artikkeli jatkuu kuvan jälkeen)

Joulumyyjäisten juliste on kolmannen vuosikurssin opiskelijan Miska Kukkohovin käsialaa

Vapaa Taidekoulu on vuonna 1935 perustettu yksityinen taidekoulu, jossa valmistutaan neljän vuoden opiskelujen päätteeksi taidemaalariksi. Koulun opetuksessa tarkkaavaisuutta kiinnitetään kestäviin työtapoihin huomioiden tarvikkeiden ympäristövaikutukset. Taidetta tehdään vastuullisesti ympäristöä kunnioittaen.

Joulumyyjäiset ovat jokavuotinen perinne ja hyvä mahdollisuus tutustua tulevien taiteilijoiden töihin samoin kuin koulun toimintaan. Miellyttävän teoksen osuessa silmään voi sen ostaa omakseen ja useimmissa tapauksissa saada heti mukaansa.

Meidän mielestämme maalaustaide kuuluu kaikkialle”, toteaa koulun hallintojohtaja Meri Karppanen.

Opiskelijoiden myyntinäyttelyt ovat oivallinen paikka monenlaisille taiteen ostajille. Ensikertalainenkin voi matalalla kynnyksellä hankkia taidetta verraten edulliseen hintaan ja usein kohdaten taiteilijan henkilökohtaisesti. Kokeneemmille keräilijöille joulumyyjäiset tarjoavat mahdollisuuden tehdä kokoelmaansa löytöjä tulevaisuuden tekijöiltä.

Vapaa Taidekoulu sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien varrella Helsingin Ruoholahdessa, Kaapelitehtaalla.

Vapaan Taidekoulun joulumyyjäiset 9.-11.12.2022.

Pe ovet avoinna klo 16-20.

Lauantaina ja sunnuntaina klo 9-18.

Piparkakkujen koristelua la-su klo 11-13, maksuton.

Croquis-piirustusta la-su klo 14-16. Croquis soveltuu kaiken ikäisille, vapaaehtoinen maksu.

Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, E-porras, 4. krs. / E-trappan, 4. vån. / Staircase E, 4th floor

Sisäänpääsy D-portaan kautta / Inträde via D-trappan / Entrance from staircase D