Miska Kukkohovin The generating ether valittiin kuukauden maalaukseksi

Vapaan Taidekoulun oppilaat valitsivat helmikuun kuukauden maalaukseksi Miska Kukkohovin teoksen. Kukkohovi kertoo maalauksen inspiraation syntyneen mielessä liikkuneesta prosessista.

Usein aloitan teoksen jonkun luonnoksen tai ajatuksen pohjalta, jonka mielelläni annan unohtua jossain kohtaa. Maalaus on oikeastaan yhtenäisen idean toteuttamista alusta loppuun saakka vain, jos en keksi matkan varrella mitään parempaa äkillistä suuntaa. Tätä teosta varten mielessäni liikkui prosessi, eikä kuva. Prosessin mukana keksin vapaasti myötäpäivään kuvia, jotka muodostivat kehyksen. Ajatuksena oli antaa lopuksi näiden pienten kuvien määritellä, mitä keskelle tulisi. Tyhjät maalauspinnat täyttyvät muiden kuvien vieressä lähes automaattisesti.

Ylimääräisten ja satunnaisten pienikokoisten kuvien maalaaminen aina houkuttelee minua. Avaan ja suljen tietokoneella ikkunoita, jotka ikään kuin tunkeutuvat maalauksiini. Ehkä siedän omia kuviani paremmin, jos niissä on enemmän säpinää ja ärsykettä. Haluan kuitenkin suodattaa kaiken sen virtuaalisen mömmön oman olemukseni kautta – yritän tehdä sen omakseni.

Miska Kukkohovi

Taitelija: Miska Kukkohovi
Syntynyt: 2001, Helsinki

Miska Kukkohovi, The generating ether, 2023, 130 cm x 150 cm, öljy ja sekatekniikka pellavalle. Kuva: Virppi Venell