Emilia Hakkaraisen näyttely Uusi Aika nyt Galleria Vaagassa

Koulumme kolmannen vuosikurssin opiskelijan Emilia Hakkaraisen näyttely Uusi Aika on nähtävillä Vapaan Taidekoulun Galleria Vaagassa.

Hakkarainen kertoo materiaalityöskentelynsä pohjaavan taidehistorian perinteisiin, josta hän löytää aina uutta.

Aloitan maalaustyökentelyni kankaan valinnasta. Päädyn usein pellavaan tai juuttiin. Valitsen pohjan koon. Tutustun pohjaan ja siihen, millainen olento se on.

Joskus pohjaan tutustumisessa voi mennä aikaa ja joudun tekemään useampia pohjia, ennen kuin saavutan haluamani lopputuloksen.

Pohjaan materiaalityöskentelyni taidehistorian perinteisiin ja löydän sieltä aina uusia tapoja.

Työstän useampaa maalausta saman aikaisesti. Maalaan intuitiivisesti ja usein omakuvia. Kömpelöitä kuvauksia jostain suuresta; jumaluuksista, kuolemattomista tai ostoksista.

Teoksissa esiintyy muinaisia kreikkalaisia jumalia, jotka ovat sulautuneet nykyaikana kulutuksen huipentumana syntyneisiin Masters of the Universe -hahmoihin. Käsittelen syntyneitä hahmoja jonkinlaisina kotijumalina.

Olen syntynyt 80 – luvulla, joka oli suurta kulutusjuhlaa joten lapsuuteni oli shoppailua. Nykyään on herätty kyseenalaistamaan ainainen shoppailun tarve, mutta samaan aikaan maailma globalisoituu. Kaikkea on saatavilla. Pitää tehdä valintoja japanilaisen huipputeknisen pyyhekumin ja Tampereella valmistetun paikallisen kumin väliltä.

– Emilia Hakkarainen

Näyttelyn avajaisia vietetään keskiviikkona 22.3. klo18. Lämpimästi tervetuloa!

Avoinna / Öppet / Open: 22.3.–9.4.2023

Ma–su / Mån-Sön / Mon-Sun 9–20

Galleria Vaaga | Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1, E-porras, 4. krs. / E-trappan, 4. vån. / Staircase E, 4th floor

Sisäänpääsy E- ja D-portaan kautta / Inträde via E- och D-trappan / Entrance from staircase E and D