Lopputyönäyttelykatalogi Vapaa ’22 palkittiin Kauneimmat kirjat 2022 -kilpailussa

Vapaan Taidekoulun lopputyönäyttelykatalogi Vapaa ’22 on palkittu Suomen kirjataiteen komitean järjestämässä Kauneimmat kirjat 2022 -kilpailussa. Voittajat julkistettiin eilen 30.3.2023. Vapaa ’22 palkittiin onnistuneesta kannesta. Katalogin graafinen suunnittelija on Pekka Toivonen.

Vapaan Taidekoulun lopputyönäyttelyn visuaalinen ilme ja katalogi uudistettiin vuonna 2022, ja lopputyönäyttelylle luotiin uusi, oma tunnus, jota jatkossa varioidaan eri värityksin. Visuaalisesta konseptista, katalogin taitosta kuten voittoisasta kannestakin vastaa graafikko Pekka Toivonen. Lopputyönäyttelyn tunnus perustuu Vapaan Taidekoulun kolmesta neliöstä muodostuvaan tunnukseen, jonka on suunnitellut taidemaalari Jorma Hautala. Vapaa ’22 oli ehdolla taidekirjojen sarjassa.

Katalogi Vapaa ’22 sisältää valmistuneiden yhdeksän taidemaalarin esittelyjen lisäksi koulun rehtorin, taidemaalari Elina Merenmiehen sekä dosentti Juha-Heikki Tihisen esseet. Kirjan toimittajat ovat Vapaan Taidekoulun hallintojohtaja Meri Karppanen sekä valmistuneen vuosikurssin opiskelijat Enni Honkanen ja Ida Lahtinen. Julkaisu on painettu Tallinna Raamatutrükikodassa.

Suomen kirjataiteen komitean tavoitteena on kiinnittää huomio kirjoihin kirjataiteellisina kokonaisuuksina, kerrotaan komitean verkkosivuilla. “Vuoden kauneimpia kirjoja valitessaan komitea pyrkii löytämään teoksia, joissa muoto ja sisältö tukevat toisiaan mahdollisimman hyvin. Arvioinnin lähtökohtana on graafinen kokonaissuunnittelu typografiasta ja valmiiseen painotuotteeseen. Klassisen kirjapainotaidon ohella komitea arvostaa tuoreita, uutta luovia ratkaisuja.”

Komitea kertoo haluavansa esitellä laadukasta suomalaista kansisuunnittelua entistä paremmin: “Kirjan kannet antavat tekstille kasvot, ja niillä on merkittävä rooli kirjan markkinoinnissa”.

Vapaan Taidekoulun ja graafikko Pekka Toivosen yhteistyö jatkuu. Vapaa ’23 loppunäyttelykatalogi on viime silausta vaille valmis ja lopputyönäyttelyn avajaisia vietetään perjantaina 12.5.