HUS taidetoimikunta ja Vapaa Taidekoulu yhteistyössä julkisen taiteen opintokokonaisuudessa

HUSin taidetoimikunta ja Vapaa Taidekoulu solmivat syyslukukaudella 2023 yhteistyön julkisen taiteen suunnittelu- ja toteutusprojektista Vapaan Taidekoulun opiskelijoille.

Suunnittelu- ja toteutusprojekti sisältää Vapaan Taidekoulun opiskelijoille järjestettäviä opintosisältöjä julkisesta taiteesta sekä julkisen taiteen kilpailun.

Taidemaalari Mari Sunna ja kuvataiteilija Aura Hakuri ohjasivat yhteisprojektin osana kurssin maalaten hoivakodeissa ja kuvataiteilija Antti Oikarinen ja taidemaalari Aki Turunen teeman mukaiset kurssit syksyllä 2023. Projektin ensimmäisillä viikoilla Vapaan Taidekoulun toisen ja kolmannen vuosikurssin opiskelijat tekivät vierailun Paimion parantolaan Antti Oikarisen ja Pauliina Turakka Purhosen ohjauksessa.

Projektia tukee julkisen taiteen teemoja käsittelevä luentosarja Vapaan Taidekoulun opiskelijoille. Sen aiheina käsitellään julkisen taiteen roolia yhteiskunnassa monesta eri näkökulmasta ja uppoudutaan myös julkisen taiteen tekemisen käytäntöön. Taiteen terveys- ja hyvinvointivaikutuksista kertoi HUSin taidetoimikunnan jäsen, Vapaan Taidekoulun kannatusyhdistys ry:n hallituksen jäsen, professori Seppo Seitsalo; ja taidehistorioitsija Markku Valkonen johdatti taideopiskelijat julkisen maalauksen historiaan Suomessa. HAMin julkisen taiteen päällikkö Taru Tappola kertoi julkisesta taiteesta Helsingissä sekä kaupungin taidemuseon julkisen taiteen toiminnasta.

Luennoilla on kuultu lisäksi taiteilijoita: kuvanveistäjä Benjamin Orlow sekä taidemaalarit Tiina Pyykkinen ja Aki Turunen ovat avanneet taideopiskelijoille kokemuksiaan ja näkemyksiään julkisen taiteen tekemisestä käytännössä.

Vapaan Taidekoulun rehtori Elina Merenmies pitää tärkeänä, että taidemaalauksen opiskelijat oppivat myös julkisen taiteen käytäntöjä. “Olisi hienoa, jos taidemaalarit saisivat osallistua julkisen taiteen tekemiseen monin tavoin myös tulevaisuudessa”, hän sanoo.

Projekti päättyy keväällä 2024 kilpailuun, jonka voittajien teokset HUSin taidetoimikunta hankkii kokoelmiinsa.

“HUSilla on mittava taidekokoelma, jota edelleen kartutetaan. Yhtenä hankintojen painopistealueena ovat olleet nuorten taiteilijoiden teokset”, kertoo professori Seppo Seitsalo, joka on taidetoimikunnan jäsen. “Taiteen myönteisistä terveys- ja hyvinvointivaikutuksista on runsaasti tutkittua tietoa”, hän sanoo.

Seitsalo uskoo, että paljolti HUSin esimerkin kannustamina ovat taiteen hankinnat sairaaloihin ja hoitolaitoksiin valtakunnallisestikin vahvasti lisääntyneet. Mallia toimintaan saadaan myös Suomen rajojen ulkopuolelta, sillä HUSin taidetoimikunta on osa kansainvälistä Art in Hospitals -projektia.

Artikkelikuvassa on Vapaan Taidekoulun opiskelijoiden töitä Glasshouse Helsinki -galleriassa. Kuva Virppi Venell.