Aïda Alliman -apuraha 2024 on myönnetty Noora Kaunistolle

Vuoden 2024 Aïda Alliman -apuraha on myönnetty taidemaalari Noora Kaunistolle. Kaunisto valmistui Vapaasta Taidekoulusta vuonna 2020.

Noora Kaunisto puhuu apurahasta ja taiteestaan.

Hän kertoo apurahan mahdollistavan keskittymisen kesän 2025 näyttelyyn.

Olen pitänyt tiiviisti näyttelyitä viimeiset pari vuotta. Tämän apurahan turvin voin keskittyä ja rauhoittua työskentelemään kesän 2025 tm•galleria näyttelyä varten. Tiukkojen vuosien jälkeen olen tosi iloinen ja kiitollinen tästä mahdollisuudesta keskittyä taiteelliseen työhön!

Työni pohjaa pitkälti piirtämiseen, joka on minulle tärkeä ajattelemisen muoto. Hyllyni ja kaappini pursuavat erilaisia luonnoskirjoja, joissa ajatukset, ideat ja muistiinpanot muhivat melko kaoottisesti. Jokaiseen kirjaan muodostuu omanlaisensa kuvallinen logiikka, mikä on minusta jännittävää.

Kaunistolle inspiraatiota maalaamiseen tuo muiden muassa Pohjanmaan tunnelma.

Työskentelyni lähtökohtina ovat usein erilaiset hämärät tunnelmat ja kummat surutyöt. Huomaan usein ajattelevani maalatessani jotakin esimerkiksi 90-luvun Pohjanmaan kummaa tunnelmaa. Mietin usein aikojen ja paikkojen päällekkäisiä valotuksia. Maalauksen sisällä aika kulkee oudosti, ja maalauksen katsoja voi luiskahdella kummasti eri aikojen ja paikkojen välillä.

Maalatessani mietin jännitteisiä näkemisen ketjuja, joiden edessä katsoja voi tuntea itsensä oudoksi vieraaksi. Maalaaminen on minulle maailman, oman tuntevan eläimyyden ja kummallisen maalimaterian juhlintaa.

Juuri nyt olen kiinnostunut esimerkiksi kaavakuvien estetiikan rinnastumisista maalaukseen, tietystä toisteisuudesta ja sarjakuvamaisista väreistä tai elementeistä yhdistettynä vähän häiritsevään kuvakerrontaan.

Sivuamisia III, öljy levylle, 2022, 28 x 27 cm

Muisto, öljy kankaalla päällystetylle puulle, 2024, 12 x 17 cm

Piirtämisestä I, öljy kevytlevypohjalle, 2023, 21 x 30 cm

Taitelija: Noora Kaunisto

• Syntynyt 1984, Halsua, Keski-Pohjanmaa
  • Asuu Helsingissä
  • Vapaa taidekoulu, 2020
  • Kuvataideakatemia, valmistuminen keväällä 2024

Noora Kaunisto ja teos Mr G’s Garden, öljy kankaalle, 2024, 148 x 178 cm

Apuraha

Vermeeriana-säätiö myöntää vuosittain Aïda Alliman -apurahan 30–50-vuotiaalle Vapaasta Taidekoulusta valmistuneelle taiteilijalle. Apuraha on suuruudeltaan 20 000 Sveitsin frangia. Apuraha on mahdollista saada taiteelliseen työskentelyyn sekä näyttelyn järjestämiseen. Sitä voi käyttää myös henkilökohtaisten elinkustannusten kattamiseen.

Apurahan saajia: Erik Creutziger (2023), Camilla Mihkelsoo (2022), Inkeri Halme (2021), Enoch Bergsten (2020), Pauli Tapola (2019), Verna Joki (2018), Susanna Vuorio (2017) ja Aino Salmi (2016).